Friday, February 13, 2009

Waspada


Assalamualaikum semua,

Hari ini di sekolah ada Acara Larian Desa 2009. Saya harap Rumah Merah akan menjadi Johan pada tahun ini, atau sekurang-kurangnya mengekalkan tempat Naib Johan sebagaimana tahun 2008. Saya ke sekolah seperti biasa. Sebelum pukul 6.50 saya sudah berada di Bilik Guru. Dalam pukul 7.00 saya diberitahu ada seorang sahabat (WZ)kehilangan wang RM3000.00 semalam dalam bilik guru. Terkejut dan tidak terduga perkara itu akan berlaku....

[Menurut WZ, dalam pukul 12 lebih duit tu masih ada dalam begnya. WZ hanya sedar duit itu tidak ada dalam begnya pada pukul 2.00 ptg selepas balik dari sekolah dan singgah di stesen minyak. ZW dapati beg duitnya telah 'kempis'. (Duitnya itu diikat dengan getah dan dimasukkan ke dalam purse)].

Dalam pukul 7.30 pagi tadi, kami diberi 'taklimat' oleh Pengetua Mr. Moy. Dipendek kan cerita, beliau meminta sesiapa yang 'terambil' duit WZ itu supaya pulangkan semula sebelum pukul 9.00 pagi. Jika tidak laporan polis akan dibuat. Mr. Moy mengingatkan lagi, jika didapati bersalah, individu berkenaan akan kehilangan pekerjaan dan semua kemudahan sebagai penjawat awam secara automatik akan gugur disebabkan RM3000.

Saya difahamkan, WZ telah bermunajat pada malam tadi dan bertawakal kepada-Nya. WZ kata, ini satu ujian kepadanya. Jika sudah ditentukan itu bukan rezekinnya, dia reda. Dia berharap individu berkenaan akan insaf.

Selepas itu, semua guru beredar dari bilik guru untuk mengambil kedatangan murid di dewan, seterusnya ke tempat tugasan masing-masing. Saya ditugaskan di Check Point 13 - depan pejabat MPK bersama-sama 3 orang guru lagi. Larian berakhir pada pukul 9.30 pagi.

Sementara menunggu majlis penyampaian hadiah dilangsungkan, kami semua berehat di bilik guru. Lebih kurang pukul 10.30 saya dimaklumkan bahawa duit yang hilang telah djumpai di sebalik buku (di atas rak ) di meja WZ. Kemungkinan, semasa semua guru beredar dari bilik guru, 'individu berkenaan' telah memulangkan duit itu kepada tuannya. Syukur alhamdullilah. Semua ini atas pertolongan Allah s.w.t. Ini menunjukkan kebesaran Allah s.w.t, jika kita jujur, tidak lalai daripada mengingati-Nya, dan sentiasa berdoa memohon pertolongan daripada-Nya, pasti Allah s.w.t akan sentiasa bersama kita. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Maha Penyayang, Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa atas apa yang berlaku.

Dalam konteks ini, kami tidak mengetahui siapa yang sebenarnya 'terambil' duit itu. Yang pasti tentulah dalam kalangan rakan sekerja di bilik guru (yang mungkin tahu WZ membawa duit sebanyak itu pada pagi semalam).

Pengajaran : Kita tidak boleh meletakkan 100% kepercayaan kepada semua orang, termasuk rakan sekerja yang sama-sama bergelak ketawa dan sentiasa berkongsi cerita dengan kita. Kita tidak tahu tahap kejujuran mereka. Oleh itu kita perlulah sentiasa berwaspada.

Keputusan Acara Larian Desa : Johan - Rumah Biru, N.Johan - Merah, Ketiga - Kuning, Keempat - Hijau.

Foto - Guru Rumah Merah semasa jamuan meraikan kejayaan menjadi JOHAN keseluruhan Olahraga SMKTP 2008

Jumpa lagi.

No comments: