Friday, March 27, 2009

SERIK-SERIK DALAM GHOK @ ROK


Kali ni aku ingin berkongsi kenangan zaman kanak-kanakku di kampung. Aku agak lasak juga sebagai kanak-kanak kampung. Aku dibesarkan di sebuah kampung yang tidaklah begitu jauh dari bandar Kota Bharu. Pada akhir tahun 60-an dan awal 70-an, bilangan rumah belum banyak. 

buah mata ayam

Berhampiran rumah kami, ada kawasan semak atau 'ghok' di sana-sini (mini jungle). Masih kuingat lagi, the bushes was my playground. Bersama-sama seorang kakak (setahun lebih tua) dan seorang adik (dua tahun lebih muda) kami meneroka,,'dderak serik-serik' setiap inci 'kawasan ghok' itu. Ada tumbuhan tertentu yang jadi 'makanan ringan' kami. 

buah setol

Dulu, di tapak rumah Pok Muda Leh sekarang, ada pokok pisang, pokok setol dan pokok keriat. Dekat jalan raya ada 'ghok' (bushes). Dalam 'ghok' tu ada pepohon renek seperti pohon buah cenerai/ kenerai, (buah yang kecil berwarna hijau, kadang-kadang dijadikan peluru for our bamboo gun), pohon mata ayam (ardisia crispa) dan pokok kandis (garcinia spp.). Kami selalu kutip pucuk kandis. Setelah dipetik, terus kami masukkan ke dalam mulut dan kunyah. Yarghh... its really sour untill you can feel the pulling effect at your jaw. Macam kunyah a bubble gum... you suck the liquid and spit out the hampas. One thing i really don't like about this pucuk kandis is, it will give you a bitter taste that last for quite sometime. 

buah cenerai - buat ubat bedil

Buah mata ayam dan buah kerian juga biasa kami makan. Buah mata ayam warnanya merah. Kalau tak silap, rasanya agak manis kelat-kelat sikit. Ingat-ingat lupa... (Pucuknya boleh juga dibuat ulam untuk nasi kerabu campur dengan daun samak) Pokok buah kerian pula ada di tepi jalan raya depan rumah Pok Long (sebelah rumah nenek), dekat juga dengan rumah kami. Bentuk buah kerian bulat dan saiznya kecil aje, warna hijau kemerahan masa putik, dan bertukar menjadi warna hitam bila dah masak ranum. Bila makan, gigi jadi merah kehitam-hitaman.
buah keriang

Tak tahulah apa istimewanya buah-buah itu, tapi itulah dunia kami semasa kanak-kanak. (Makanan ringan /junk-food seperti hari ni belum banyak dalam pasaran. Sebab itulah orang dulu-dulu susah jatuh sakit; tahan lama...) Kini, semuanya dah tak ada. Kalau ada pun, kanak-kanak pada zaman serba moden ni dah tak pandang lagi buah yang suatu ketika dulu jadi 'makanan ringan' kami.

Cukup dulu, I'll talk more about my kampung life next time ... till then... bye...


2 comments:

puddinggurl said...

nakal juga cikgu masa dulu...
hehe...
tapi memang orang dfulu lebih kuat la...
bapa pun cakap gitu....
rasa-rasanya betul la...

Roza said...

Assalamualaikum,

Hampir sama pada zaman kanak-kanak saya.Saya merindui buah itu.