Friday, December 10, 2010

Gelang Hitam Dari Makkah

Sekarang musim jemaah haji kembali ke tanah air. Hampir sebahagian besar jemaah sudah pulang daripada menunaikan ibadat haji di Tanah Suci Makkah.

Mengenang musim jemaah kembali daripada menunaikan haji, teringat kenangan semasa zaman kanak-kanak, lebih 40 tahun yang lalu. Gelang hitam bergelung buah tangan dari Makkah.

Saya belum bersekolah lagi ketika itu, agaknya baru berusia 6 tahun. Masa kecil-kecil dulu, kalau pakai gelang hitam plastik/ damar?- bergelung, rasa bangga sekali. Ada juga gelang hitam daripada akar bahar. Terasa bangga kerana itu merupakan buah tangan dari Makkah, biasanya pemberian daripada ahli keluarga terdekat yang baru balik dari menunaikan ibadah haji. Saya juga mendapat sepasang gelang hitam bergelung daripada TokBe. Rasanya kini, sudah tidak ada lagi gelang hitam bergelung seperti itu. Yang ada sekarang, reka bentuknya pelbagai dan agak moden

Kalau masa TokBe (Kakak sulung Nenek Lijah) pergi Makkah lebih 40 tahun dahulu, kami menghantarnya di Stesen Kereta api Tumpat, tetapi semasa balik kami tunggu TokBe di sSesen Kereta api Kuala Krai. Agak jauh dari bandar Kota Bharu. Nak tunggu di Tumpat atau Wakaf Baru rasa terlalu lambat. Tak sabar nak jumpa. Apatah lagi apabila mendapat berita TokBe terpisah dengan Wak Aji (suami Tok Be) ketika di Tanah Suci Makkah. Saya bersama nenek Lijah, Papa, Mama dan kakak (Kak Ros) serta adik (Noni) juga turut serta ke stesen kereta api Kuala Krai. Mok Abe, Pok Muda Leh, sanak saudara di Kg Surau Kota dan di Kg Pasir Kota juga ikut serta. Kami ramai-ramai menunggu Tok Be di Stesen Kereta Api Kuala Krai.

Dari Kuala Krai, saya ikut nenek balik ke rumah TokBe di Kg. Pasir Kota, dekat Pintu Geng. Jarak rumah TokBe dengan rumah kami di Kg Kota, Jalan Salor lebih kurang 3 km sahaja. Papa, Mama, kakak dan adik tak ikut sekali, mereka terus balik ke rumah. Saya sejak kecil lagi selalu 'mengekor' nenek jika bertandang ke rumah sanak saudara sebelah nenek Lijah. Kak Ros agak 'perumah', tak boleh bermalam rumah orang, Noni pula masa tu, masih kecil, baru berumur 4 tahun. Jadi, saya seorang sajalah yang ikut nenek bermalam di rumah TokBe.

Keesokan paginya, ketika sedang bersarapan, TokBe senyap-senyap menyarungkan gelang hitam itu ke pergelangan tangan saya. kenangan itu masih hijau dalam ingatan saya sampai sekarang. Terasa seronok sangat. Naluri seorang kanak-kanak... Agaknya pada masa itu, hanya saya seorang cucu saudara yang ada bersamanya. Yang lain, rasanya sudah balik ke rumah masing-masing kerana rumah mereka berdekatan sahaja.

Lama saya pakai gelang hitam dari Makkah itu.....


No comments: