Monday, March 14, 2011

JAMBU AIR

Jambu air juga dikenali sebagai jambu air mawar (bell fruit / water apple) ialah tumbuhan dalam suku jambu-jambuan atau Myrtaceae yang berasal dari Asia Tenggara.

Jambu air umumnya berupa perdu, dengan tinggi 3-10 m. Biasanya pokok jambu air bengkang-bengkok dan bercabang mulai dari pangkal pohon, kadang-kadang gemangnya mencapai 50 cm.

Karangan bunga dalam malai di hujung ranting atau muncul di ketiak daun yang telah gugur. Ada antara 3-7 kuntum. Bunganya kuning keputihan, dengan tabung kelopak; daun mahkotanya bundar sampai menyegitiga; mempunyai benang sari (bahagian yang menghubungkan stgma dan rahim bunga) antara 0.75-2 cm dan tangkai putik yang mencapai 17 mm.

Buahnya berbentuk gasing dengan pangkal kecil dan hujung yang sangat melebar (sering dengan lekukan sisi yang memisahkan antara bahagian pangkal dengan hujung); bermahkota kelopak yang berisi dan melengkung; sisi luar berwarna putih sampai merah. Isi buah putih, banyak berair, hampir tidak beraroma; berasa masam atau masam manis. Bijinya berukuran kecil, antara 1-2-6 butir.

Dulu, depan rumah Mok Abe ada dua batang pohon jambu air yang besar. Dua spesis yang berbeza. Satu, buahnya berwarna merah kehijauan bila masak ranum dan saiznya agak besar. Satu lagi warna pink atau merah jambu apabila masak ranum dan saiznya agak kecil. Jika musim berbuah, banyaklah yang gugur ke tanah. Pokok-pokok tu sudah lama ditebang. Kini, tempat itu menjadi tapak rumah Abe Yie.

Depan rumah arwah Pokcik Tahir juga ada sebatang pokok jambu air. Agak rendang dan banyak dahan. Sebenarnya halaman rumah Pokcik Tahir ni merupakan gelanggang tempat kami bermain (bola kaki tiga, teng-teng @ dekchok, "to jail" dll...). Kami selalu juga memanjat pokok jambu air ni. Antara kami tiga beradik, sayalah yang selalu panjat pokok jambu air ni. Bukannya untuk mengambil buah jambu, tetapi saja suka-suka. Pok Chik Tahir selalunya mengait jambu tu dengan menggunakan galah yang mempunyai sangkak bagi memastikan buah jambu tidak jatuh ke tanah.

Masih saya ingat pada suatu hari semasa saya memanjat pokok jambu tu. Kalau tak silap, masa tu saya dalam darjah 3. Entah bagaimana hari tu saya terjatuh. Di bawah pokok tu ada sebuah bakul (agak sederhana besar) yang digunakan oleh Pok Cik Tahir untuk mengisi daun-daun kering. Bakul ni pula dibuat daripada kepingan buluh, jadi bahagian atasnya agak kasar dan tajam. Bayangkanlah bagaimana rasanya apabila terjatuh ke dalam bakul itu.... Balik rumah, bila diceritakan kepada Mama, apa lagi, ditambahlah 'perisa' dengan ranting kayu di betis. Tapi tak serik-serik juga...

Inilah antara ceritera buah jambu air dan kenangan yang mewarnai sepanjang jalan pulang ...


No comments: