Wednesday, April 1, 2009

Art & Craft 1

Antara subject yang diminati semasa di sekolah rendah ialah Art & Craft.

Masa tu kami banyak guna crayon. Ada yang jenis lembut dan ada jenis yang agak keras. Yang jenis lembut lebih mudah digunakan dan warnanya lebih terang.



Untuk seni cetakan, kami guna water colour, dalam bentuk powder/ debu. Ambil beberapa jenis warna asas dan masukkan ke dalam palette yang besar. Guna brush yang besar juga. Campur dengan air. Semua ni disediakan dalam setiap classrom.

Water colour dalam tiub kecil tu mula digunakan setelah masuk sekolah menengah. Sekali-sekala bila pergi ke rumah Mak Abe, curi-curi guna water colour Kak Yah atau Kak Sah (mereka ni dah di sekolah menengah pada masa tu). Habislah dipicit bekas colour tu. Kadang-kadang letak warna merah pada kuku jari, buat inai...

Antara jenis seni yang diajar oleh Cikgu Habsah (Class Teacher One Blue) ialah seni cetakan @ mengecap corak menggunakan pelepah batang pisang yang dipotong, atau guna ubi kentang yang 'diukir' corak tertentu. Macam-macam corak yang dihasilkan. Sudah tentu Mamalah yang sediakan semua ni pada sebelah petang/ malam untuk dibawa ke sekolah keesokan paginya. 



 


Ada juga kawan-kawan yang tak bawa, terutama lelaki, mulalah melilau ke sana ke mari untuk minta simpati. Yang paling seronok apabila hasil kerja kita dipamerkan di papan kenyataan kelas. Rasa macam tak percaya... tapi bangga...





Jumpa lagi dengan kerja craft yang lain pula...



No comments: