Friday, May 6, 2011

Nostalgia...lebih Sepurnama di Pekan Bandar Diraja...



Dulu, Pekan merupakan sebuah bandar yang tenteram, aman dan damai. Jauh daripada hiruk-pikuk kesibukan dan bunyi bising kenderaan. Sunyi dan tenang. Ketenangan ini sukar dicari dan mereka yang sibuk dan berada di tempat yang riuh-rendah sesekali elok menghabiskan masa cuti rehatnya di sini.

Pada masa itu, pemandangan-pemandangan asli masih terjaga dan terkawal. Terdapat rumah-rumah kampung yang indah; susunan dan reka bentuknya. Walau bagaimanapun, kini, keadaan sudah berubah. Banyak bangunan baru didirikan selari dengan arus pemodenan....

Di antara bahan tarikan yang terdapat di bandar Pekan ini ialah istana. Istana DYMM Sultan Pahang terletak di tengah-tengah kawasan yang luas berhampiran dengan Padang Polo yang dijaga begitu rapi dan sempurna sekali.

Masyarakat di sini juga mudah mesra dan sungguh peramah.

Di Pekan, aku tinggal bersama Mak Cik Esah. Tak pasti untuk berapa lama. Dalam masa yang sama aku telah menulis surat ke Kemeterian Pelajaran memohon pertukaran mengikut suami yang ketika itu betugas di KB. Tak isi borang pertukaran pun, sebab Pengetua tak galakkan aku pindah terlalu awal. Surat pun tak melalui Pengetua. Aku jangkakan paling awal aku dapat pindah hujung 1986 / awal 1987.

Ramadan menjelang seminggu selepas aku lapor diri di SM Ahmad. Bersahur dan berbuka berdua dengan Makcik Esah merupakan suatu pengalaman baru.

Pada hari Sabtu, aku akan bawa Makcik Esah ke Pekan Sehari. Berjalan kaki sebab tidak ada kenderaan awam. Beca pun tak ada. Agak jauh juga dari rumah sewa kami di Kampung Parit Dalam ke Pekan Sehari(rujuk peta). Sebenarnya, dalam keadaan aku yang sudah sarat tu, rasa nak berehat sahaja di rumah. Tetapi aku kesian pada Makcik Esah, asyik duduk di rumah aje, jadi bawalah dia 'makan angin'. Sambil tu beli sedikit keperluan untuk memasak. Masa balik pun kami berjalan kaki. Sampai di rumah, rasa penat dan haus sangat.

Minggu berikutnya pula, aku bawa Makcik lalu ikut jalan menuju istana dan juga padang polo. Makcik Esah kata, apabila balik ke Lubuk Bongor kelak, bolehlah dia bercerita tentang bandar Pekan kepada orang kampungnya.

Hampir sebulan berpuasa, tibalah masa untuk balik ke KB menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Abang Aziz (arwah) dalam perjalanan balik ke TM dari KL singgah di Pekan untuk ambil aku dan Makcik Esah balik ke KB. Sarat kereta dengan barang-barang keperluan baby. Kena bawa balik, takut-takut bersalin masa cuti hari raya nanti. Sebenarnya, aku telah maklumkan kepada Pengetua, kemungkinan aku akan terus cuti sehingga aku bersalin.

Sekolah akan dibuka semula pada hari Isnin berkutnya.... dan aku selamat melahirkan putera sulungku MOHD FARIS NAIN pada hari Ahad, 22 JUN 1986 sehari sebelum sekolah dibuka selepas cuti sempena Aidil fitri....

Syukur kepada Ilahi kerana mendengar luhan isi hatiku dan mempermudahkan segala urusan.

Cukup dulu, jumpa lagi...


No comments: