Sunday, April 26, 2009

BRONTOK






Pagi Ahad yang mendamaikan. Kami tak ke mana-mana hari ni, hanya habiskan masa di rumah. Buat apa-apa yang patut. Minggu depan, kami akan balik KB pula untuk uruskan beberapa perkara...

Pada pagi yang santai ini, saya membuka Brontok setelah sekian lama tersusun dalam rak buku.... 'Brontok : Virus yang merosakkan sebuah pentadbiran' - sebuah buku motivasi tulisan Norbi Husin belum lagi terusik walaupun ada dalam simpanan sejak Disember 2008. (Buku-buku yang terkemudian sebahagiannya sudah habis dibaca...)

Dua buah buku Puan Norbi, yang pernah saya baca dalam masa 2 tahun ini ialah 'Asam Pedas Gula Melaka' dan 'Gurukah Aku Atau ...'. Buku 'Asam Pedas ...' menceritakan pengalaman pengarang semasa memegang jawatan pengetua sekolah. Saya telah menghadiahkan buku ini kepada Julia, rakan baik semasa sama-sama bertugas di Jengka dulu. (Selain itu, saya juga telah hadiahkan buku THMSI dan TDMHE kepada beliau). Tujuannya hanya satu, iaitu untuk berkongsi ilmu yang banyak memberi kebaikan.

Dalam buku 'Gurukah Aku...' pula, pengarang merakamkan pengalamannya semasa menjadi pelajar kemudiannya menjadi guru. Kedua-dua buku ini banyak memberi manfaat kepada saya sebagai seorang guru.

Pagi ni sambil bersantai, saya telah membaca beberapa tajuk dalam buku Brotok. Brontok merakamkan pengalaman pengarang semasa bertugas sebagai Ketua Sektor Pengurusan di Jabatan Pelajaran Negeri Melaka. (Pengarang berasal dari Melaka.)

Brontok ditulis dalam bentuk cerita pendek atau episod yang dipetik daripada sesuatu peristiwa yang dilihat. Semua cerita dan episod yang ditulis, disusun mengikut kronologi dan ada kaitan antara satu sama lain. Cerita-cerita yang boleh menyuntik semangat pembaca dan boleh dijadikan ikhtibar.

Memetik kata-kata beliau : "Satu perjalanan yang jauh dan lama seharusnya menempuh pelbagai dugaan dan untuk sampai ke garisan penamat, kita haruslah kuat dan tabah menghadapinya."

Membaca Memperkaya Minda...

2 comments:

Anggerek said...

kalo dalm term IT, brontok ni virus yang attack computer :)

roshanilawatey said...

lebih kuranglah tu... ini virus yang attack perjalanan sesebuah organisasi pentadbiran.