Tuesday, May 3, 2011

Hutang Budi Dibawa Mati


Sambungan coretan surat penempatan pertama....

Apabila sampai di hadapan SM Ahmad, kami cuba meninjau kalau-kalau ada sesiapa di sekolah itu. Papa seperti yakin sangat bahawa dia kenal tuan kereta DH... tu. Kami memberi salam. Yang keluar ialah seorang lelaki pertengahan umur bersama isteri yang kebetulan ada di sekolah. Sebaik sahaja mereka menjawab salam kami,.... rupa-rupanya jangkaan Papa tepat sekali... mereka adalah kenalan lama Papa. Kami berasa lega.

Cikgu Abdullah (nama asal di kampung - Rashid) baru 6 bulan naik pangkat sebagai Pengetua di SM Ahmad. Orang sekampung. Beliau berasal dari Kampung Batu 4, Jalan Kuala Krai - (sekarang berhampiran Restoran New Horizon Garden, Kota Bharu). Beliau merupakan kawan Papa sejak di sekolah rendah. Sama-sama bersila di Sekolah Inggeris Kota.

Diringkaskan cerita, beliau dan isteri, (Cikgu Mariam - asal dari Temerloh, mengajar di SMK Pengkalan Chepa, KB sebelum berpindah ke Pekan) mengajak kami bermalam di rumah mereka. Kak Yam juga tolong cari rumah sewa untuk kami.

Dengan pertolongan mereka, saya telah menyewa rumah Pakcik Aziz, di Kampung Parit Tengah. Agak jauh juga dari Sekolah Menengah Ahmad jika berjalan kaki. (Sekarang dah tak ingat jalan mana menuju ke rumah Pakcik Aziz tu). Sebuah rumah kampung, agak besar untuk kami berdua dengan Makcik Esah. Jiran saya ialah seorang jururawat. Dia telah memberi no. telefon ambulan takut-takut saya sakit nak bersalin tengah malam. Maklumlah, masa dah nak sampai...

Budi baik Cikgu Lah dan Kak Yam akan saya kenang sampai bila-bila. Dari Pekan Cikgu Lah berpindah ke SMK Jengka 2, (saya bertugas di SMKJ2 mulai 2000 - 2003), Kak Yam pula di SMK Jengka 6. Kini mereka telah bersara dan kembali menetap di Taman Uda Murni, Kota Bharu. Terima kasih juga kepada Pak Cik Aziz sekeluarga. Allah sahaja yang dapat membalas budi baik mereka....

Allah telah mempermudahkan perjalanan hidup saya di rantau orang. Tempat yang masih asing bagi saya. Saya amat bersyukur dan amat yakin, DIA Maha Penyayang dan Maha Berkuasa menentukan segalanya.

Menyusul nanti ... life @ Pekan...Jumpa lagi.

No comments: