Friday, April 17, 2009

Felda Cempaka @ Jengka 2



Felda Jengka diberi nama berdasarkan bunga. Daripada 25 Felda Jengka, 21 buah penempatannya menggunakan nama bunga, iaitu : Anggerik (J1), Cempaka (J2), Dahlia (J3), Kemboja (J4), Kekwa (J5), Keembong (J6), Kenanga (J7), Kesidang (J8), Kesumba (J9), Mawar (J10), Melati (J11), Melor (J12), Puteri Malu (J13), Raya (J14), Semarak (J15), Sena (J16), Seri Pagi (J17), Seroja (J18), Siantan (J19), Tanjung (J20), dan Teratai (J21).

Felda Cempaka sangat dekat di hati. Selama 4 tahun mencurah bakti di penempatan Felda Cempaka, banyak meninggalkan kenangan. SMK (LKTP) Jengka 2 memberi banyak pengalaman baru yang belum pernah dilalui sebelum ini.

Pertama kali menjejak kaki di sekolah ini, seolah-olah suatu kejutan. Untuk pertama kalinya selepas 15 tahun berkhidmat, saya ditempatkan mengajar pada sebelah petang. Mengajar murid Ting. 1 dan 2. Seronok juga. Untuk seketika saya tidak dibebani dengan tugas peperiksaan awam, tapi saya perlu cari pendekatan baru untuk menangani 'budak-budak kecil' ni.

Untuk sebulan pertama, agak susah juga menyesuaikan diri. Perangai murid-murid T1 masih lagi seperti murid-murid sekolah rendah... suka mengadu-domba dan duduk mengeliling guru bila Cikgu sedang memeriksa kerja mereka. Kena sentiasa tahan nafas. Mula-mula tu rasa rimas juga, tetapi lama kelamaan, seronok pula... dunia mereka.

Satu lagi, saat yang paling tidak dapat dilupakan ialah masuk ke kelas selepas rehat, terutama pada pertengahan minggu. Baju yang mereka pakai sudah beberapa hari tak bertukar. Masa rehat, mereka berkejar-kejaran, berlari dan sebagainya. Peluh yang membasahi baju mereka mengeluarkan aroma yang menusuk hidung. Biasanya, semasa murid-murid keluar rehat, saya sudah ada di dalam kelas mereka. Sebelum mereka masuk, saya telah standby dengan perfume/ cologne dalam botol kecil dan diletakkan pada hidung untuk menepis aroma yang tajam itu. Selepas beberapa bulan, perkara ni dah jadi lali, tak kisah lagi dah...

Menjelang hujung bulan, mereka akan tanya, "Cikgu tak pergi bandar ke?" Saya rasa pelik juga dengan soalan tu. Rupa-rupanya, bila hujung bulan, setelah dapat gaji, mereka akan dibawa oleh ibu bapa mereka ke bandar Jengka (15 minit perjalanan dengan kereta), paling tidak mereka akan pergi ke Pasar Malam pada hari Sabtu. Atau ke Pasar raya Mat Sapak, satu-satunya pasar raya di BP Jengka pada masa itu yang menjual pelbagai keperluan (sekarang pasar raya tu sudah tak ada lagi).

Oh, alangkah naifnya mereka.

Dulu, SMKJ2 merupakan antara sekolah yang terkenal di daerah Jengka. Ia merupakan sekolah menengah pertama di Jengka. Sebuah sekolah yang lengkap dengan pelbagai prasarana dan mempunyai asrama bagi menempatkan murid-murid yang datang dari Felda Jengka yang lain. Banyak sejarah telah dicipta yang menjadi kebangggaan penduduk Felda Cempaka.

Semoga J2 terus berkembang wangi, seharum bunga cempaka.

Jumpa lagi...

4 comments:

admin said...
This comment has been removed by the author.
admin said...

salam cikgu,
please feel free to visit our first & only smkj2 alumni's blog - http://smkj286.blogspot.com and our alumni association's web at www.pasmkj2.org

you are always welcome to join us, sharing the experiences & materials.

good luck & best wishes.

mG.

Anonymous said...

kak ros, pengalaman laila mengajar di SMK Lepar Hilir (1st posting).... lebih kurang sama macam pengalaman kak ros...

kelakar, sakit hati... macam2 rasa... pengalaman paling ngeri pun ade... dapat ugutan bunuh... hemmmmmmmmmm

ex-SMKJ2 (1997-1999) said...

Salam cikgU, terima kasih kerana menabUr bakti d SMKJ2.. even sy xsmpat beLajar ngan cikgU, bUt stiLL menghargai pengOrabnan cikgU mengajar adik² @ anak² bUah sy yg maSih menuntut di SMKJ2.

jaSamU dikenang~