Saturday, January 28, 2012

Katak puru



Hari ini saya masih dalam 'mood' bercuti'.  Cuti seminggu sempena perayaan Tahun Baru Cina.  

Beberapa hari lepas ketika balik KB, sempatlah kami 'merayau-rayau' di Pasar Besar Siti Khadijah.  Ketika melalui gerai tempat menjual sayur dan buah-buahan tempatan  (serta beberapa jenis buah nadir), pandangan saya 'tersinggah' pada selonggok buah nadir ini.  Buah katak puru.  

Buah katak puru mengembalikan nostalgia ketika masih bergelar budak-budak sekolah rendah... Dulu, di kampung banyak katak puru... katak yang berbunyi ketika hujan dan buah katak puru yang boleh dimakan... 
 

Katak puru ; buah katak puru @ nam nam

Katak Puru (bahasa Inggeris: toad) atau juga dikenali sebagai kodok merujuk kepada beberapa spesies amfibia, terutamanya "katak puru benar" dalam famili Bufonidae. Bagaimanapun, beberapa spesies daripada famili amfibia yang lain biasa juga digelarkan "katak puru", termasuknya famili Bombinatoridae, Discoglossidae, Pelobatidae, Rhinophrynidae, Scaphiopodidae, dan sebilangan spesies daripada famili Microhylidae. Ini disebabkan ciri-ciri yang biasa digunakan untuk membezakan katak puru daripada katak yang biasa (bahasa Inggeris: frog) tidak sama dengan ciri-ciri yang digunakan untuk pengelasan saintifik.

Hampir semua katak puru dalam famili Bufonidae mempunyai dua biji bonggol di kedua-dua belah pada belakang kepala yang dipanggil kelenjar parotid. Kelenjar-kelenjar ini mengandungi racun, yang mengalir keluar jika katak puru menghadapi tekanan. Beberapa jenis katak puru, seperti kodok Bufo marinus (bahasa Inggeris: Cane Toad), adalah lebih toksik berbanding yang lain. Sebilangan "kodok psikoaktif", umpamanya kodok Bufo alvaris (bahasa Inggeris: Colorado River Toad), telah digunakan sebagai drug rekreasi melalui menyalai rembesan kulitnya atau merebus kodok untuk dimakan, disebabkan kesan-kesan bufotoxinnya.

Katak puru merupakan sejenis haiwan amfibia yang berdarah sejuk dan bertelur. Telur katak puru akan menetas sebagai berudu, sebelum berubah menjadi katak puru dewasa. Kulit katak puru lebih kering berbanding katak dan pada kebiasaannya berbonggol-bonggol (lihat gambar). Katak puru memakan serangga kecil, dan cacing. Apa beza katak puru dengan katak kembung......?

Selain haiwan, katak puru juga merupakan nama bagi sejenis buah nadir, terutama dalam kalangan masyarakat di Pantai Timur (Kelantan & Terengganu). Di negeri-negeri lain ia dikenali sebagai buah nam nam. Nama saintifiknya ialah Cynometra Cauliflora... Dikenali sebagai buah katak puru mungkin kerana bentuk fizikal buah ni yang menggerutu sama seperti katak puru...agaknya lah. (lihat foto)



Saya rasa ada orang yang tak pernah tengok atau rasa buah katak puru @ Nam-nam ni ..... dan ada juga yang kurang suka atas pelbagai sebab ....

Pokok ni mengingatkan saya kisah masa kecil dulu. Buahnya lebat bergayut di batang pokok macam buah belimbing buluh. Rasanya masam manis. Bila masak, warna kuning kecoklatan. Bentuknya macam kuih karipap. Kalau yang muda, rasanya masam-masam kelat tapi rapuh. Buah ni lebih sedap jika dimakan dengan 'colek' (kicap + gula + garam + belacan + cili padi)

Ada nilai sentimental buah ni..waktu kanak-kanak dulu, ada 3 tempat yang selalu jadi tumpuan untuk kami dapatkan buah ni, di rumah Tok Su Munah (bersebelahan pagar rumah Atok - Che Daud), di rumah Mama berhampiran telaga, dan di belakang rumah Mak Abe. Kami selalu pergi tengok kalau-kalau ada buah yang masak. Kalau ada kami akan petik. Kalau tak dimakan dengan 'colek', kami gigit macam tu aje...

Sekarang ini, kalau rajin menjajah di Pasar Wakaf Che Yeh atau di Pasar Siti Khadijah , pasti akan nampak 'kelibat' buah katak puru ini...

Alangkah besarnya ciptaan Ilahi...

No comments: