Friday, April 17, 2009

Oh Jengka


Bandar Pusat Jengka @ Bandar Jengka dan kini dikenali sebagai Bandar Tun Razak adalah sebuah bandar utama di Pahang. Bandar Pusat Jengka menjadi pusat kepada Segitiga Jengka atau dikenali sebagai FELDA Jengka. Segitiga Jengka ialah sebuah gugusan terbesar FELDA di Malaysia, satu daripada projek kerajaan Malaysia ke atas penduduk Malaysia.

Jengka dibuka secara rasmi pada 1967. Nama Jengka diambil daripada nama sebatang sungai iaitu Sungai Jengka. Sungai ini pula mendapat nama daripada satu kisah seorang wanita bernama Yang Jangka yang mati lemas di sungai ini.

Dalam tempoh tiga dekad (1967-1997), Jengka ditadbir oleh Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka (LKWJ). Setelah LKWJ dibubarkan pada 1997, Pentadbiran Jengka telah diserahkan kepada Majlis Daerah Maran (MDM) dan Warisan Jengka hingga ke hari ini.

Jengka ditubuhkan melalaui satu projek iaitu Segitiga Jengka oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA). Nama Segitiga Jengka digunakan dengan mengambilkira lokasi Jengka yang terletak di antara tiga daerah iaitu Temerloh, Maran dan Jerantut.

Semasa menduduki LCE, Segi Tiga Jengka ni hanya'ditemui' dalam buku teks Geografi. Masa belajar di Universiti, (1982-1985)bas ekspres akan lalu ikut KT - Kuantan - Temerloh - KL. Masa tu belum ada laluan KB - Gua Musang. Bila sampai di persimpangan Kg Awah atau Simpang Jengka, dalam hati berkata, di sini rupanya Jengka... jauhnya....

Foto : Tun Razak yang digelar 'Bapa Pembangunan' melawat kawasan penempatan FELDA pada awal penubuhannya.

1 comment:

Anonymous said...

sorry to say..i don't think your info is correct..please correct it...

i'm born and grew up in Jengka..i know history here...please don't made it up..