Friday, May 1, 2009

DENGKI & IRI HATI

Masalah dengki merupakan satu penyakit yang kian menular dalam masyarakat kita, dari dulu sehingga sekarang. Saya pasti setiap kita mempunyai pengalaman dengan penyakit dengki dan iri hati dalam keluarga, di tempat kerja dan juga jiran tetangga.

Kadang-kadang penyakit ini boleh memusnahkan seseorang apabila melibatkan bomoh dan pawang. Ia akan menjadi barah yang kronik kalau kita tidak mengambil sikap untuk mendidik "hati" kita supaya menjadi "baik" dalam setiap keadaan.

Akibat dengki dan iri hati, keluarga kami pernah terkena ilmu sihir suatu ketika dahulu. Sekitar tahun 2002 semasa kami menetap di Bandar Pusat Jengka. Salah seorang ahli keluarga (mungkin agak lemah ketika itu) telah 'terkena' gangguan dan terpaksa menangguhkan persekolahan untuk beberapa tahun sehingga kami berpindah ke Kota Bharu. Alhamdulillah, setelah beberapa tahun berikhtiar, Allah telah memakbulkan doa kami. Hanya kepada-NYA kami berserah dan kami redha dengan ujian ini.

Sejak kecil, kita semua dididik untuk menjadi seorang yang baik oleh ibu bapa kita. Saya pula sentiasa ingat pesan ibu bapa saya pada setiap ketika malah setiap hari. Sejak dari kecil saya selalu berbisik pada hati saya, saya mesti jadi baik hari ini, esok pun saya akan berbisik perkara yang sama. Apabila saya sudah dewasa, "saya mesti jadi baik" sentiasa berada di fikiran saya.

Walaupun saya mengalami pelbagai dugaan dalam hidup sejak dari kecil, saya selalu berazam untuk jadi baik dan tidak mahu "kesusahan" hidup memesongkan fokus saya untuk jadi baik. Apabila saya telah biasa dengan sikap untuk jadi baik , ia dengan mudah akan disalurkan kepada pemikiran dan tingkah laku kita.

Saya sentiasa berdoa dan mengingatkan diri saya ....

"Sebagai anak, saya akan jadi anak yang bertanggungjawab; sebagai isteri saya akan sentiasa menjadi isteri yang baik; sebagai ibu saya mesti berusaha menjadikan anak-anak saya berjaya di dunia dan di akhirat; sebagai kakak saya mesti membimbing adik-adik saya, sebagai insan saya mesti terus membantu mereka yang memerlukan, sebagai pendidik saya mesti mempunyai sikap yang jujur serta amanah dalam menjalankan tugas & tanggungjawab...." dan begitulah seterusnya.

Yang penting, kita juga perlu sentiasa bersangka baik dalam apa jua keadaan.

Hanya Allah s.w.t yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui.

Lepas subuh nanti kami akan bertolak balik ke KB untuk beberapa hari... jumpa lagi.

No comments: