Thursday, June 18, 2009

Di Masjid Nabawi (1)




Pengalaman pertama di masjid Nabawi. Sesampainya di dataran masjid, aku lihat ramai jemaah di sana. Dalam hati mengatakan, mungkin di dalam masjid sudah penuh. Aku menarik tangan adik untuk pergi lebih dekat dengan masjid. Aku lihat di muka pintu masjid jemaah berpusu-pusu dan bertolak-tolak. Anggapanku kuat mengatakan bahawa, keadaan di dalam masjid sudah penuh. Disebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan, aku telah mencari ruang di muka pintu masjid untuk membentangkan sejadah kerana azan sudah berkumandang. Hari pertama, walaupun aku solat di muka pintu masjid...terasa sayu dan syahdu kerana aku diberi kesempatan untuk menjadi tetamu Masjid Nabawi. Jauh di sudut hati ada sedikit rasa terkilan...mungkin ini ujian untukku.

(Semasa pergi untuk solat zohor, barulah terjawab, yang bersesak-sesak di muka pintu itu rupa-rupanya jemaah berebut-rebut untuk melalui 'pemeriksaan' oleh pengawal pintu masjid. Di dalam masjid sebenarnya masih banyak tempat yang kosong. Selepas itu, aku sentiasa mencari saf di hadapan.)


Kawalan di Masjid Nabawi agak ketat. Jemaah tidak dibenarkan membawa masuk kamera atau telefon berkamera. Yang nak bawa masuk juga tu, pandai-pandailah... Aku nampak pengawal pintu masjid melayan jemaah dari Malaysia dengan penuh sopan. Mereka selalu sebut "Ibu...ibu..." atau "Hajah...hajah..."

Masuk sahaja ke dalam, berderet-deret tong air zam-zam. Aku memilih untuk minum air zam zam 'not cold' agar boleh merasai keasliannya.

Rak al-Quran tersusun kemas di tiang-tiang masjid.

1 comment:

haji muda said...

Salam ukhuwah,
Moga Allah memberi ganjaran haji umrah mabrur