Monday, November 1, 2010

Kaabah : Rumah Allah

Tidak dapat digambarkan perasaan hatiku pertama kali melihat Kaabah dan berdiri di depannya. Air mata mengalir tanpa sedar semasa melakukan tawaf bagi menyempurnakan umrah wajibku.

Kaabah juga disebut Baitullah (Rumah Allah) atau Baitul-'Atiq (Rumah Kemerdekaan). Binaan berupa tembok bersegi empat yang dibuat daripada batu-batu besar berwarna kebiru-biruan yang berasal dari gunung-ganang di sekitar Makkah.

Kaabah yang kita lihat sekarang berbeza dengan Kaabah yang telah dibina oleh Nabi Ibrahim a.s. Rumah Allah ini dibina di atas satu landasan yang kukuh dibuat daripada batu marmar yang tebalnya kira-kira 25cm. Kaabah, bangunan yang menyerupai bentuk kubus ini merupakan bangunan pertama di atas bumi yang digunakan sebagai tempat menyembah Allah s.w.t.

Firman Allah, surah Ali Imran ayat 96 yang bermaksud :

"Sesungguhnya permulaan rumah yang dibuat manusia untuk tempat beribadah itulah rumah yang di Bakkah (Makkah) yang dilimpahi berkat dan petunjuk bagi alam semesta."

Sesiapapun yang berdiri di depan Kaabah pasti teringat pertelingkahan para kabilah Quraisy selepas selesai membina Kaabah mengenai siapa orang yang akan meletakkan Hajarul Aswad pada tempatnya.

No comments: