Wednesday, November 3, 2010

Kiswah & Pintu Kaabah





KISWAH atau dikenali juga sebagai kelambu (kain penutup) Kaabah, dibuat daripada kain sutera hitam. Sejak zaman Nabi Ismail lagi, Kaabah sudah dibajui atau diberi penutup dari luar.

Kiswah digantung dari atap sampai ke kaki, diikatkan pada gelang-gelang tembaga agar tidak mudah dicapai tangan nakal yang hendak mengoyak atau menyayat kain kiswah untuk dijadikan 'azimat'.

Setiap tahun kiswah diganti semasa upacara haji akan bermula dan untuk menyemarakkan upacara agung tahunan itu, Kiswah dipasang lapisan dan disambung dengan kain putih sebagai simbol bahawa Kaabah dalam keadaan Ihram.

Pada 18 Zulhijjah, ketika Makkah kosong kerana jemaah haji masih berada di Mina, kiswah dan kain penutup makam Ibrahim diganti dengan yang baru.

Kiswah dihiasi tulisan-tulisan ayat suci al-Quran yang disulam secara khusus dengan benang emas.

PINTU KAABAH

Pada dinding sebelah Timur di samping Hajarul Aswad terdapat pintu Kaabah yang diberi nama al-burk. Tingginya kira-kira 2 meter dan dibuat daripada campuran timah, emas, dan perak. Di pintu Kaabah ditatahkan ayat-ayat al-Quran, tentang Kaabah, haji, sembahyang dan tauhid. Di dalam Kaabah terdapat 3 batang tiang untuk menahan atap dan sebuah tangga melalui pintu kecil untuk naik ke atas atap.

No comments: