Monday, July 20, 2009

PIBG & HAC SMK Jengka 2




HAC SMKTP Sabtu lepas mengingatkan aku pada Mesyuarat Agung PIBG & Hari Kecemerlangan SMKJ2 2003. Itu merupakan majlis HAC terakhir aku di SMKJ2 kerana tahun berikutnya aku telah berpindah ke SMK Sultan Ismail, Kota Bharu.

Pada hari tersebut, semua guru memakai baju batik sekolah. Kehadiran ibu bapa sangat memberangsangkan. Melimpah dewan besar SMKJ2. Antara strategi untuk menarik ibu bapa yang rata-ratanya terdiri daripada peneroka di J2, cabutan bertuah diadakan berselang seli dengan majlis penyampaian hadiah. Atas inisiatif Puan Pengetua pada waktu itu (Hjh Maimunah Bt. Hj Taib - kini Ketua Sektor Penilaian & Peperiksaan JPNP) dan PIBG, banyak hamper disediakan yang bernilai antara RM15.oo - RM20.00.

Hamper ini disumbangkan oleh PIBG dan juga mendapat tajaan daripada beberapa pihak tertentu. Walaupun nilainya tidak besar, tetapi ibu bapa sanggup menunggu sehingga majlis berakhir dengan harapan mendapat hadiah cabutan bertuah. Mereka berasa sangat seronok dan berpuas hati, terasa diri dihargai oleh pihak sekolah. Begitulah masyarakat 'kampung', ... berbeza dengan masyarakat di bandar.

Selain itu, ibu bapa/ penjaga dibekalkan dengan bungkusan makanan & air kotak semasa mereka mendaftar diri di meja pendaftaran.

Memang, suasana amat berbeza antara di bandar berbanding dengan di kawasan perkampungan felda, khususnya Felda J2. Lain padang lain belalangnya….

No comments: