Wednesday, February 8, 2012

Kerinduan 1 : Raudhah ar-Rasul




Raudhah ialah suatu bahagian yang terdapat di bahagian Masjid Nabawi yang letaknya di antara rumah atau makam Nabi dan mimbar. Ini didasarkan pada hadis Nabi s.a.w. yang berbunyi :

"Di antara runahku dan mimbarku adalah sebahagian taman syurga."

Sesuai dengan hadis Nabi yang menyatakan bahawa letak Raudhah adalah di antara rumah dan mimbar baginda, maka luas Raudhah itu berdiameter sekitar 22 m x 15 m, iaitu jarak antara rumah Nabi dan mimbarnya lebih kurang 22m dan panjang ke belakang lebih kurang 15m.

Di pelantaran Raudhah ini terdapat beberapa tiang sejarah. Berdasarkan tiang-tiang yang ada, maka luas Raudhah ini dikira dari dinding makam Rasulullah s.a.w yang ada sekarang, 5 tiang ke samping (arah ke mimbar) dan 4 tiang ke belakang. Sesungguhnya Raudhah dan tiang-tiangnya mengandungi sejarah di dalamnya...

Kini, kawasan Raudhah ditandai dengan tiang-tiang berwarna putih dengan hiasan yang khusus, lantainya dilapisi permaidani 'wool' yang sangat cantik dan unik. Silingnya pula dihiasi dengan lampu-lampu kristal yang cantik.

Raudhah merupakan antara tempat yang mustajab / makbul untuk berdoa.

Syukur alhamdulillah, dengan izin-NYA, kami pernah diberi kesempatan untuk berada di Raudhah buat seketika. Sempat sembahyang sunat dan berdoa dalam keadaan yang selesa. Aku berada dalam saf kedua daripada dinding Raudah.

Rindunya untuk ke sana lagi....

No comments: