Thursday, November 11, 2010

Ladang & Susu Unta...





Kenangan umrah 2009.... Dalam perjalanan pulang dari Hudaibiyah, kami sempat singgah di ladang unta. Unta yang dibela di sini khusus untuk menghasilkan susu. Menurut ustaz yang bawa kami ke situ, harga unta susu ni boleh mencecah 20 - 40 ribu Riyal seekor. Berbanding unta biasa yang harganya lebih kurang 6 - 8 ribu Riyal.

Ini merupakan pengalaman saya yang pertama minum susu unta. Kalau tak minum, bila lagi nak cuba. Bukan mudah nak datang semula.

Apabila sampai di ladang unta kami tengok orang Badwi tu perah susu unta. Susu yang diperah tu keluar macam 'water squirt' yang laju. Susunya berbuih – foamy, ibarat teh tarik lah..berlemak. Lepas tu ditapis buihnya dan dimasukkan ke dalam botol. Boleh juga kita ceduk terus daripada mangkuknya, masukkan ke dalam gelas dan minum. Yang ni halal... free.

Susu unta yang diisi ke dalam botol air mineral kecil, harganya 5.00 Riyal sebotol. Tak menang tangan orang Badwi ni nak melayan, kerana banyak permintaan. Kebetulan semasa kami sampai sudah ada sebuah bas membawa rombongan jemaah sedang menunggu giliran untuk membeli susu unta.

Rasanya? Lemak, seperti minum 'coconut shake' aje, tak ada bau unta langsung; tak seperti minum susu lembu yang fresh! Lebih enak daripada minum susu alpha lipid! Susu ni bagus untuk mereka yang tinggal di padang pasir. Tanpa susu unta tidak mungkin orang Arab dapat hidup di padang pasir yang gersang ni. Dengar-dengar, susu unta ni banyak khasiatnya.

Alhamdulillah, syukur akan nikmat Allah s.w.t....

No comments: