Tuesday, August 17, 2010

Setahun Berlalu - Bahana H1N1 : kena kuarantin di rumah !




17 Ogos 2009 - Wabak influenza A H1N1 'melanda' SMKTP.

Pada minggu sebelumnya, Jabatan Kesihatan telah datang ke sekolah dan telah membuat pemeriksaan suhu badan terhadap murid yang didapati tidak sihat. 3 sample daripada murid sesi petang telah diambil, dan 2 daripadanya didapati +ve. Untuk sesi pagi, tidak ada sampel yang diambil kerana murid yang betul-betul demam telah diarahkan terlebih awal supaya tidak datang ke sekolah. Jika mereka datang dan didapati tidak sihat, ibu bapa akan dipanggil untuk membawa anak mereka balik ke rumah dengan segera. Jadi, dapatlah penyebaran virus tersebut dikawal pada peringkat awal.

Bermula 17 Ogos 2009, Peperiksaan Percubaan PMR berlangsung. Hampir semua murid tingkatan 3 hadir ke sekolah pada hari Isnin walaupun ada yang demam, semata-mata ingin menduduki peperiksaan.

Sehari sebelum itu, murid-murid tingkatan 3 telah diperiksa suhu badan dan didapati ramai yang melebihi 37 darjah celsius. Ini menandakan ramai murid yang tidak sihat! Hasil daripada pandangan guru & ibu bapa serta maklum balas daripada murid T3 sendiri, pihak pentadbir sekolah mengambil keputusan untuk tutup sekolah sepenuhnya bermula 18 Ogos hingga 24 Ogos 2009, bagi mengelakkan penularan virus H1N1 dalam kalangan warga SMKTP, walaupun sebenarnya banyak perkara yang tertangguh.... Keselamatan & kesihatan perlu diutamakan !

Ini bermakna kami mendapat cuti yang agak panjang kerana bersambung dengan cuti sekolah dan cuti Hari Kebangsaan... itu kisah setahun yang lalu....

Foto : (1) pemeriksaan oleh kakitangan Jabatan Kesihatan (2) hand rub sanitizer utk kelas (3) pemeriksaan suhu badan murid oleh guru..

No comments: