Wednesday, August 5, 2009

Buah Perah


Lama tak terdengar sebutan 'buah perah'.

Pagi tadi di kantin, Hjh F dan Mr A bercakap-cakap pasal buah perah. Rupa-rupanya Mr. A bawa selepas balik bercuti hujung minggu di kampungnya di Kuala Berang yang permai itu... Rupa-rupanya ramai juga peminat buah perah ni... atau yang tahu kewujudannya dan pernah merasai 'keunikan' serta 'keenakan' buah yang sudah hampir dilupakan oleh generasi muda hari ini.

Dulu, masa kecil-kecil selalu juga makan buah perah. Apabila Mak Aji atau Mak Yam yang mudik ke Ulu Kelantan untuk melihat kebun getahnya di sana, mereka akan bawa balik buah perah sebagai 'buah tangan' di samping hasil hutan yang lain seperti petai .... Kebunnya terletak di Kg. Lubuk Bongor, dalam daerah Dabong, Ulu Kelantan. Tahun-tahun 70-an memang susah untuk ke sana. Mereka akan mudik menggunakan pengangkutan air.

Sebenarnya, kita tak boleh makan banyak buah ni dalam satu masa. Jika makan banyak, boleh membuatkan kepala kita rasa berpusing-pusing. Ada orang kata, seelok-eloknya jangan lebih daripada 12 biji sekali makan. Patutlah Mr. A masukkan hanya 12 biji buah perah dalam bungkusan plastik tadi...

Buah perah yang dikategorikan sebagai buah nadir ni sebenarnya hanya terdapat di kawasan pedalaman. Bagi memastikan agar buah nadir ini tidak dilupakan oleh generasi hari ini, POS Malaysia Bhd. telah memilih buah perah (selain buah cermai, setol, dll) untuk dijadikan setem (kategori buah-buahan nadir) yang bernilai 30 sen.

Bila? Tak ingat dah.....

No comments: