Tuesday, August 25, 2009

Kisah Pisang

Pisang (nama botani: Musa spp.) merupakan sejenis tumbuhan yang tergolong dalam famili Musaceae.

Pisang mempunyai buah yang sedap dan lazat serta mudah ditanam. Di Malaysia, kultivar seperti pisang mas, berangan, cavendish dan rastali ditanam untuk dimakan segar. Kultivar seperti pisang nangka, raja, lang, relong, tanduk, nipah dan pisang awak pula sesuai untuk dimasak atau diproses sebagai makanan ringan. Pisang yang pada mulanya merupakan sejenis tumbuhan liar di Asia Tenggara, kini telah dikomersialkan.

Semasa balik kg baru2 ni, Papa bekalkan pisang kelat keling @ pisang rastali yang belum 'masak' benar untuk dibawa balik ke Kuantan. Mama kata, perlu diperam dulu. Esoknya, pisang tu dah boleh dimakan. Buah pisang kelat keling ni besar-besar. Papa ambil dari pokok pisang di depan rumah Kak Ros. Di rumah Mama pun bukannya ada orang yang nak makan...

Sebelum tu, Papa bagitahu, pokok pisang di tanah tapak rumah di Kg. Parit Cina, Salor telah masak ranum. Pisang (jelai) berangan. Buahnya Papa kata elok sangat. Papa bawa balik ke rumah dan dapat pula dihidangkan kepada tetamu semasa majlis cukur jambul baby Kakak Melisa baru-baru ni.

Hubby pula setiap kali bulan puasa, tak sah kalau tak ada pengat atau sira pisang. Jadi kalau dia ke Pasar Ramadhan, itulah juadah yang dicari dulu.

Rezeki... berbudi kepada tanah, dapat juga makan hasilnya...

No comments: