Thursday, August 6, 2009

Main Kutu


Kutu...kutu...kutu... Bukan kutu di kepala tetapi kutu yang menjadi amalan sebahagian besar daripada kita. Main kutu ini bukanlah suatu yang baru dalam hidup kita, sebaliknya sudah Justify Fullmenjadi amalan sejak lama dahulu.

Sebenarnya, beberapa orang sarjana antropologi telahpun membicarakan tentang "kutu" ini dalam buku mereka. Antaranya ialah M.G Swift di Jelebu, Negeri Sembilan, dan Mokhzani di Perlis.

Istilah "kutu" ini berasal dari istilah Tamil iaitu "kutthu" (Mokhzani, 1973:363). 'Kutu' terbahagi kepada 2 jenis, iaitu kutu wang dan kutu barang-barang. Secara asasnya, kutu dimainkan oleh sekumpulan individu yang akan meletakkan sejumlah wang tertentu (secara mingguan/ bulanan), dan wang yang dikumpulkan akan diberikan kepada individu dalam kumpulan tersebut mengikut giliran.

Amalan bermain kutu ini sudah banyak berubah dan mengalami anjakan paradigma yang begitu menonjol. Jika dahulu ia menjadi amalan wanita-wanita di desa, kini wanita di bandar adalah yang paling banyak terlibat. Jumlah wang yang terlibat juga bukan sedikit nilainya, hingga ada yang mencecah sehingga ribuan ringgit.

Melalui kutu wang, ahli-ahlinya dapat menabungkan wang mereka dalam satu kumpulan yang agak besar. Kutu dianggap sebagai suatu cara untuk menyimpan atau membeli sesuatu barangan dengan cara yang mudah. Misalnya, dengan menyimpan RM100, hatta RM10.00 sekalipun bukanlah mudah. Tetapi dengan bermain kutu mahu atau tidak kita perlu menjelaskan jumlah wang yang ditetapkan, dan yang seronoknya dalam masa yang ditetapkan kita akan dapat sejumlah wang seperti mana yang kita inginkan.

Selain itu, main kutu tanpa disedari dapat membina jati diri seseorang dengan menjadikan mereka yang terlibat dalam permainan ini lebih berdisiplin, jujur, amanah, bertanggungjawab dan bekerjasama.

Di SMKTP, main kutu merupakan 'acara' yang ditunggu-tunggu pada setiap awal tahun. Ramai yang ingin menjadi pesertanya. Kalau lambat, nampaknya kena tubuh pasukan baru. Ibu kutu yang paling sibuk di SMKTP ialah Cik Fuziellah - menjadi 'ibu' untuk 40 orang 'anak' ...! Satu unit bernilai RM200.00. Aku juga tidak ketinggalan untuk mengambil bahagian pada setiap musim. Di sini bukan sahaja golongan wanita, malah beberapa orang guru lelaki juga mengambil bahagian dalam permainan ini...

Harap-harap tahun depan Zie akan terus jadi 'ibu kutu' yang produktif....

Foto : 'Ibu Kutu' bersama sebahagian daripada 'anak-anak'nya...

No comments: