Tuesday, September 8, 2009

Indahnya laman rumah Mama



Terkenang kisah dulu-dulu menjelang Aidilfitri...

Hujung minggu terakhir menjelang hari raya, kami 3 beradik membantu Mama membersihkan halaman rumah. Rumput di dalam pasu bunga dan di sekitarnya dicabut. Mama akan mencantas pokok-pokok bunga yang didapati tidak kemas.

Di halaman rumah Mama sejak dahulu sehingga sekarang penuh dengan pokok bunga... Pelbagai jenis & spesis. Kini, selain pokok bunga, Mama juga banyak menanam pokok-pokok herba di dalam pasu.

Masih kuingat lagi, Aku, Kak Ros dan Noni akan mulakan kerja-kerja membersihkan halaman rumah awal pagi, sebelum matahari terik. Kalau dah lewat, penat dan dahaga pula kerana berpuasa... Kami 'diberi' kepada kawasan masing-masing untuk 'dijaga'. Dah tahu dah mana tempatya. Kami akan pastikan kawasan tersebut betul-betul bersih. Dah jadi rutin.

Sebenarnya, kami akan menyapu sampah (daun-daun kering yang gugur - daun daripada pokok bacang...) pada setiap pagi, jika hari cuti @ cuti sekolah, tidak semestinya ketika menjelang hari raya. Waktu petang pula, kami ditugaskan untuk siram pokok bunga. Kerja-kerja ini aku dan Noni yang buat dan ada kawasan masing-masing.

Dulu halaman rumah Mama agak luas. Kini, setelah beberapa kali jalan raya lebarkan, ditambah pula dengan sedikit renovation pada rumah Mama, laman rumah menjadi semakin kecil. Muat untuk parking 2 buah kereta sahaja...! Itupun sudah bersimen. Tak ada lagi tempat untuk rumput tumbuh.

Jadi, semua aktiviti kami dahulu, kini hanya tinggal kenangan.

No comments: