Monday, September 13, 2010

Nostalgia Hari Raya : Ibu Kek & Rumah Terbuka



Dulu-dulu, kalau berkunjung ke rumah orang untuk berhari raya, pasti saya akan terpandang sesuatu yang menarik dihidangkan di atas meja. Benda yang menarik itu ialah kek icing yang cantik yang digelar 'ibu kek'. Ibu kek itu tidak boleh dipotong, apatah lagi dimakan! Ia sekadar menjadi penyeri meja. Di atas kek itu tertulis "Selamat Hari Raya..." Tidak semua rumah ada 'ibu kek'. Keluarga yang menyediakan 'ibu kek' ini dianggap golongan berkemampuan...!

Tapi kini zaman sudah berubah, 'ibu kek' sudah tidak menjadi keutamaan lagi.... digantikan dengan pelbagai jenis juadah yang 'mewah'....

Dulu-dulu, aktiviti kunjung-mengunjung ke rumah saudara-mara atau sahabat handai untuk meraikan hari raya dilakukan dengan cukup meriah. Kini, aktiviti tersebut masih diteruskan, sekurang-kurangnya untuk beberapa hari pertama bulan Syawal. Cuma, bezanya dulu tidak ada istilah 'Rumah Terbuka'.

Kini, keadaan sudah sedikit berubah.... semua orang sibuk dengan 'rumah terbuka' terutama sekali masyarakat bandar. Bagi perantau yang pulang berhari raya di kampung halaman masing-masing, setelah mereka kembali ke bandar @ kota tempat mereka mencari rezeki, bermulalah 'majlis rumah terbuka'. Aktiviti pada setiap hujung minggu sehingga berakhirnya Syawal dipenuhi dengan undangan ke majlis 'rumah terbuka'....

Bagaimana jika ada sahabat handai atau sanak saudara yang tidak diundang ke majlis rumah terbuka....? Betulkah yang dijemput sahaja yang akan @ boleh hadir ke majlis tersebut...?



1 comment:

teratai said...

Ros,sekarang ni "ibu kek" tu yang dipotong awal-awal,almaklum itu yang menjadi rebutan ramai...:)