Wednesday, October 7, 2009

Kini PMR, dulu SRP @ LCE


Peperiksaan PMR bermula hari ini. Seorang ahli keluarga terdekat menduduki PMR tahun ni. Semoga anak buahku itu akan mendapat kejayaan yg cemerlang....

Sebagai seorang pendidik, aku juga berharap agar anak didikku berjaya dengan cemerlang. Justify FullPelbagai usaha telah dilakukan untuk membantu mereka menguasai mata pelajaran yang diambil.

Teringat semasa aku menduduki peperiksaan L.C.E pada tahun 1977. Rasanya waktu itu, tak ada program khas untuk kami di Form 3. Belajar seperti biasa aje... kalau adapun kelas tambahan pada cuti sekolah. Kadang-kadang mahasiswa daripada universiti tempatan (masa tu UM, UKM & USM) yang sedang bercuti membantu kami anak-anak kampung ni... itupun dalam tempoh yang singkat sahaja. Selebihnya usaha sendiri. Tak ada program potensi cemerlang ke HALUS ke Gemilang ke....dan entah apa lagi jenama program sekarang....

Kalau diikutkan, pada masa tu lagilah besar kesannya sekiranya seseorang calon gagal dalam beberapa mata pelajaran tertentu. Untuk calon LCE misalnya, mereka perlu lulus subjek Mathematics, English & BM barulah dikira lulus dan akan dapat meneruskan pelajaran ke Tingkatan 4. Masa tu, keputusan peperiksaan dalam bentuk agrigat, dikira daripada 6 mata pelajaran terbaik. Keputusan yang paling baik ialah pangkat A dengan 6 agrigat. Kini, semua calon nak kumpulkan seberapa banyak 'A'. Maksimum 8A....!

Dulu, ada juga beberapa orang kawan yang terpaksa mengulang F3 kerana gagal Maths/ English. Mereka terpaksa belajar dalam aliran Melayu kerana selepas 1977 dah tak ada lagi LCE, semuanya SRP.

Satu perkara yang nyata berbeza berbanding hari ini ialah tidak ada 'anasir luar' yang boleh membuatkan kami lalai pada masa itu. Kalau ada majalah hiburan pun hanyalah URTV dan Varia Pop ! TV pun hanya ada siaran RTM aje, ... minda tak tercemar. Pegangan nilai masih kukuh.

Tidak kira bila, apa dan bagaimana bentuk penilaian itu dijalankan, semuanya mahu berjaya dengan cemerlang. Anak-anak 'dikerah' untuk belajar siang dan malam (tuition memanjang), sehingga tidak ada masa senggang untuk diri sendiri, kononnya dengan cara ini kejayaan akan pasti menjadi realiti. Ada kalangan anak didikku yang mengadu serta mengeluh 'kepenatan' ....

Ibu bapa amat berbangga sekiranya anak mereka berada dalam senarai murid yang mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan awam sama ada di peringkat sekolah, mahupun di peringkat negeri, apatah lagi di peringkat kebangsaan.

Tapi kita jangan lupa, kadang-kadang dek terlalu mengejar kecemerlangan akademik @ kejayaan yang tercatat di atas kertas.... sehingga kita menjadi alpa dan terlepas pandang aspek nilai dalam diri anak-anak kita.... Jika ini berlaku, bermakna matlamat untuk melahirkan modal insan yang holistik @ seimbang dari segi JERI akan tersasar.... fikir-fikirkanlah...!

5 comments:

Anggerek said...

JERI tu ape?

hanila said...

Jasmani, Emosi, Rohani & Intelek - terkandung dalam Falsafah Pendidikan Negara... "untuk melahirkan insan yang seimbang dan berketrampilan dari segi... "

AfdsmkaD said...

erk..benarkah cik anggerek tatau JERI tuh ape???
ishkkk...dlOO cikgu skolah slalu dok wat isi lam karangan skolah..JERI..

Anggerek said...

serious x tau singkatan tu...

hanila said...

Along, yang Cik Anggerek tahu tu.. cherry. Cherry with chocolate ...!