Saturday, October 10, 2009

Syawal @ Kuala 3




Aidilfitri yang lepas, kami sekeluarga pergi berhari raya di Kg Kuala Tiga, sebuah kampung dalam mukim Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Mek Kiah juga ikut kami ke sama bersama-sama 2 orang anak buah, Ema & Nadhirah.

Pertama kali aku ke Kg Kuala Tiga ialah pada tahun 1987. Tujuannya adalah untuk mengambil pengasuh anakku SITI FATIMAH BT. MOHD AMIN. Lebih 20 tahun yang lalu, jalan untuk masuk ke Kuala 3 masih belum bertar... tanah merah. Kalau hujan atau pada musim tengkujuh, keadaan menjadi lebih sukar... Beberapa tahun selepas itu, barulah jalan ditar.

Semasa Kak Mah mula tinggal bersamaku, usianya masih belasan tahun. Setelah lebih kurang 6 tahun tinggal bersama kami, Kak Mah minta berhenti untuk mencari kehidupan baru. Dia kemudiannya bekerja di JB dan bertemu jodoh di sana. Sekarang Kak Mah tinggal bersama suami dan 4 orang cahaya mata di JB. Aidilfitri yang lalu Kak Mah tak balik beraya di kampung. Dia baru balik pada bulan Julai lepas ketika musim buah sedang menjadi.

Aku bawa ketiga-tiga anakku (Abe, Emi & Adik CT) ke sana untuk mengembalikan kenangan mereka semasa kecil... yang lebih penting lagi agar mereka mengenang jasa keluarga Kak Mah yang mengizinkan Kak Mah menjadi pengasuh mereka suatu waktu dahulu...!

Foto : 1 & 2) - kenangan bersama keluarga K.Mah pd Syawal 1430, 3) - KMah bersama Adik CT & Emi.

No comments: