Wednesday, November 25, 2009

bah 1988... ubah tarikh buka sekolah ....









Hari ini matahari memancar agak terang, menghangatkan suasana.... kain-kain diampaian sekejab lagi akan kering... terasa seolah-olah bukan pada musim tengkujuh, sebagaimana beberapa hari lepas.... Nak tulis pasal bah pun, rasa dah tak berapa teruja. Walau bagaimanapun, sebagaimana yg dijanjikan, kisah hari ni tentang bah besar tahun 1988...


Tahun 1988 - bah besar sekali lagi melanda Kelantan sehingga peperiksaan SPM yang sudah bermula beberapa hari terpaksa ditunda. Hujan spt biasa, taklah lebat sangat, tetapi angin Laut China Selatan agak kencang bertiup sejak bermula musim tengkujuh.

1988 - aku baru setahun lebih tinggal di
Tmn Uda Murni, Jln Pengkalan Chepa. Tahun tu aku bertugas sebagai Pengawas Peperiksaan SPM di SMK Pengkalan Chepa. Tidak ada tanda-tanda awal akan berlaku bah besar. Air di bawah jambatan Bunut Payong seperti biasa sahaja masa aku melaluinya pada tengah malam sebelum berlaku bah besar itu - balik dari rumah Mama di Kg. Kota.

Keesokan paginya, apabila aku hendak keluar rumah untuk ke Pusat Peperiksaan, air di depan rumahku sudah penuh. Dalam perjalanan ke pusat peperiksaan, aku mesti melalui
Gertak (Jambatan) Baung yang memang selalu tenggelam jika berlaku bah. Rupa-rupanya betul, semua kenderaan ringan tak lepas. Aku terpaksa naik trak tentera utk ke SMK PC. Hujan turun seperti biasa... sekejab lebat, sekejab renyai-renyai.

Di SMKPC, peperiksaan bermula seperti biasa kerana belum ada apa-apa arahan daripada KPM untuk menangguhkannya. Kawasan di negeri lain tak terjejas, oleh sebab itulah keadaan lambat disedari oleh pihak berkenaan. Ramai calon terkandas. Hari itu mata pelajaran Sejarah Kertas 2. Perkembangan banjir semakin serius.
Dalam pukul 10.30 pagi, barulah kami terima siaran agar peperiksaan SPM / STPM ditangguhkan. Calon2 boleh menduduki kertas tersebut setelah pep. SPM disambung semula dlm masa 2 minggu lagi.

Balik ke rumah, sekali lagi, aku terpaksa naik trak tentera. Sampai di rumah, air sudah masuk ke dalam rumah. Yg ada di rumah ialah anakanda Mohd Faris & Mohd Fahmi yg masih kecil dan Kak Mah, pengasuhnya. Seronoklah dua beradik tu main air bah di dalam rumah.... Abang Man, jiran sebelah bantu pindahkan barang2 terutama peti ais & washing machine ke tempat yg lebih tinggi. Perabot kayu spt kerusi, meja, almari, katil berendam dlm air. Encik Kasihku masih di pejabat, di sekitar officenya di bangunan SEDC jg sudah dipenuhi air.   Air bah naik dengan cepat sekali. Petangnya, Encik Kasihku redah juga bah utk pulang ke rumah.

Pada sebelah ptg, kami terpaksa berpindah ke rumah Cik Yah (Mak Saudara) di Jln Bayam. Nak balik ke rumah Mama di Kg Kota tak boleh, kerana tersekat di Jambatan Bunut Payong... tapi sempat lagi bawa anak melihat suasana banjir di sekitar bandar KB.

Ekoran tertangguhnya pep. SPM 1988, satu perubahan drastik berlaku berkaitan tarikh permulaan sesi persekolahan. Sesi persekolahan baru yang biasanya bermula pada awal tahun diawalkan.
Sesi persekolahan 1991 bermula pada 1 Disember 1990...! Perubahan ini dilakukan untuk mengelakkan tarikh peperiksaan SPM/ STPM pada tahun-tahun seterusnya tidak bertembung dengan bah besar yang biasanya berlaku pada bulan Nov - Dis.
 Kita hanya merancang, Allah s.w.t jua yang menentukan... musim tengkujuh @ bah besar terus 'menghambat' calon-calon peperiksaan SPM/ STPM walaupun tarikh peperiksaan telah diawalkan. Keadaan tidak banyak berubah.... Setelah beberapa tahun, akhirnya, sesi persekolahan kembali bermula pada awal Januari sebagaimana asalnya...... sehingga sekarang !

Kini, lebih 20 tahun berlalu. Setiap kejadian yang berlaku memberi pengajaran kepada kita. Dengan persediaan awal daripada semua pihak, walaupun bah besar melanda negeri-negeri Pantai Timur pada setiap tahun, peperiksaan dapat diteruskan seperti biasa .



foto : Emi & Abe bermain bah dlm rumah di Tmn Uda Murni - 1988...

1 comment:

crkb said...

Salam.
Rajinnya menulis blog.
1988 ambo bertugas di Terengganu.Balik KB redah hujan lebar bermotorsikal seorang diri selama 3 jam...sampai Pasir Puteh baru hujan berhenti...sejuk tak tarkira...
BTW...ni adik beradik Roslena & Norbanilawatey?
Roslena & Kak Na satu maktab dgn ambo & Norbanilawatey satu batch masa form 6 di SIC...