Thursday, November 12, 2009

Jamuan Oh Jamuan !



Minggu ni boleh dianggap sebagai 'Minggu Jamuan' di SMKTP.

Hari Rabu, 11 Nov - murid Tingkatan 4 dan 5 dibenarkan mengadakan jamuan kelas masing-masing. Pelbagai cerita lucu berlaku pada hari tersebut....

Hari ini, 12 Nov - diadakan Jamuan RIMUP untuk murid Ting. 3. Malam esok, 13 Nov - Jamuan Tahunan Kelab Staf akan diadakan di KODIM, Kuantan. Pada 14 Nov, Sabtu - Jamuan PSS pula akan diadakan di MS Garden, Kuantan.

Jamuan RIMUP bagi murid-murid Tingkatan 3 telah berjaya dilaksanakan pagi tadi bertempat di Dewan SMKTP. Aktiviti ini mengakhiri Progam Selepas PMR yang telah dijalankan selama lebih daripada 3 minggu. Jumlah kehadiran murid pagi tadi dicatat paling ramai selepas peperiksaan PMR berlangsung, iaitu lebih kurang 240 murid. Sesuatu yang sudah dijangka sebab mereka nak makan 'free'.... hari-hari lain mereka tidak berminat untuk hadir ke sekolah kononya tidak ada P & P...!!! Sebenarnya, bukan apa, mereka hadir ramai-ramai ke sekolah hari ini adalah untuk memeriahkan Majlis Jamuan RIMUP yang dianjurkan untuk mereka....!

Semua murid nampak seronok dan gembira berada di meja bulat bersama rakan-rakan yang terdiri daripada pelbagai kaum. Juadah yang enak menambahkan lagi 'warna' majlis pada hari ini. Mungkin bagi sesetengah murid, suasana jamuan seumpama ini merupakan pengalaman pertama buat mereka....

Bercerita tentang jamuan kelas, teringat zaman persekolahan dulu (1979-1981). Dulu, jika jamuan kelas diadakan, kami murid-murid perempuan akan mengagihkan tugas dalam menyediakan makanan. Yang jadi 'mangsa' seterusnya ialah emak di rumah. Emaklah yang akan menyediakan juadah yang telah ditetapkan. Ada pulut kuning, nasi dagang, mee hun goreng, pelbagai kuih-muih dan sebagainya.

Seorang dua murid lelaki yang ada lesen memandu pula akan 'meminjam' kereta ayah mereka untuk mengangkut peralatan dan makanan untuk jamuan daripada rumah murid perempuan yang telah ditetapkan. Masa Form 5, tugas ini dilakukan oleh Tajuddin & Hishamuddin. Masa F6 pula, Zainal Azman & Azmi Nasir yang bertanggungjawab dalam urusan 'pengangkutan'. Catatan perjalanan ini merupakan antara memori yang akan terus segar dalam ingatan sampai bila-bila.

Tidak kira dulu, kini dan selamanya - setiap kali tiba di penghujung sesi persekolahan, pasti murid-murid akan mengadakan jamuan kelas sebagai tanda perpisahan dan penghargaan untuk rakan-rakan dan guru-guru. Perkara yang menjadi suatu kemestian ialah sesi bergambar bersama rakan-rakan dan guru, sama ada secara 'candid' atau 'posing' sakan...! Foto-foto ini akan disimpan untuk dijadikan kenangan setelah masing-masing membawa haluan diri @ merantau ke tempat lain mengejar kejayaan hidup.

Jamuan @ sekolah ... pasti menjadi kenangan....

No comments: