Sunday, November 14, 2010

Ubi dan kenangan....


Ubi ... makanan yang enak suatu ketika dulu terutama pada musim bah...makan ramai-ramai adik- beradik. Ada pelbagai jenis ubi... ubi kayu, ubi setelor (keledek), ubi sare, ubi badak, ubi itik, dan ubi keling. Yang paling utama ialah ubi kayu. Pada musim tengkujuh semua ubi perlu digali / dicabut takut ditenggalami air bah.

Masih segar dalam ingatan, kami duduk mengelilingi mangkuk besar berisi ubi kayu yang masih berasap serta semangkuk kelapa parut... kadang-kadang sambil berselimut @ berbaju tebal kerana kesejukan....

Ubi kayu ni cukup sinonim dengan orang kampung. Pelbagai masakan yang boleh hidangkan. Daripada pucuk mudanya boleh dicelur dan dicicah budu atau dibuat kerabu dimakan dengan nasi. Cukup menggodakan selera bila dimakan dengan nasi panas terutama pada musim hujan begini. Suasana makan kena ada, misalnya makan di anjung rumah. Atas pelantar. Tapi hari ni tak banyak rumah moden yang ada pelantar. Kalau di kampung, pelantar sengaja dibuat untuk dijadikan tempat sembang2 pada waktu petang. Sambil bersembang sambil makan, walaupun secawan kopi 'O'.

No comments: