Saturday, November 21, 2009

Kisah Ubi Kayu (1)


Musim2 hujan begini teringin nak makan ubi kayu rebus....

Ubi kayu senang tumbuh,senang hidup, senang berisi, senang dimakan. Mudah dimasak pelbagai jenis masakan. Boleh dicampur dengan berbagai-bagai bahan masakan. Ia bukan kayu sebarang kayu. Ia bukan ubi sebarang ubi. Ia adalah ubi kayu.

Ubi kayu biasanya ditanam dengan keratan batang yang dicucuk ke dalam tanah. Ubi kayu senang ditanam dan akan menghasilkan akar pada bahagian batang yang dikambus dalam masa beberapa hari sahaja selepas ditanam. Hujung keratan yang terbenam dalam tanah akan mula menghasilkan banyak akar antara dua hingga empat bulan selepas ditanam dan akar ini pula akan menghasilkan ubi. Ubi kayu biasanya dituai antara sembilan hingga 12 bulan.

Ubi kayu sering menjadi makanan pilihan apabila berlaku masalah mendapatkan sumber makanan biasa, seperti ketika musim tengkujuh atau malapetaka awam, atau semasa peperangan seperti semasa Perang Dunia Kedua, khususnya semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu.

Pada masa biasa, ubi kayu hanya dimakan sekali-sekala atau dijadikan sebagai kuih. Kulit ubi kayu mempunyai asid hydrocyanic (asid hidroklorik dan potasium sianida atau sodium sianida (hydrocyanic). Oleh itu ubi kayu tidak boleh dimakan mentah, tetapi perlu dibuang kulit dan dimasak terlebih dahulu.

Ubi kayu ditanam secara komersial untuk menghasilkan tepung ubi. Tepung ubi kayu juga digunakan dalam industri makanan setelah ia diproses menjadi monosodium glutamat (MSG) terutama di negara Timur Jauh dan Amerika Latin.

....jumpa lagi 'Kisah Ubi Kayu (2)'....

No comments: