Thursday, August 20, 2015

Panggilan Haji.....bilakah pula giliranku ...?



Sudah 4 hari berlalu KT01 menjejak kaki ke Bumi Anbia, pada 16 Ogos yang baru-baru ini.  Setiap mendapat khabar bahawa sanak keluarga dan rakan-rakan berangkat menyahut panggilan ke Baitullah bagi mengerjakan ibadah haji, hati terdetik ... bilakah pula tiba giliranku...?

Setiap insan muslim yang beriman memang menyimpan hasrat yang tinggi untuk menunaikan ibadat haji ke Tanah Suci walaupun sekali seumur hidup. Tidak kira sama ada seseorang itu berharta ataupun tidak. Keinginan masing-masing berbeza antara satu sama lain mengikut nawaitu dalam hatinya...


Menunaikan ibadat haji merupakan salah satu daripada Rukun Islam. Maka bagi mereka yang mampu, diwajibkan untuk melakukannya. Perintah wajib mengerjakan Haji termaktub dalam al-Quran sebagaimana Firman Allah dalam Surah Al-Imran, ayat 97, bermaksud :


"... dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dan umrah dengan mengunjungi Baitullah, iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya."


Kesempatan aku dan keluarga menunaikan umrah di Tanah Suci semasa cuti sekolah beberapa tahun yang lalu menambahkan lagi 'kerinduanku' untuk ke sana setiap kali memandang gambar 'Baitullah' ....


Kami tidak akan jemu berdoa agar kami mendapat jemputan-Nya bagi menyempurnakan rukun Islam yang ke-5 itu....


No comments: