Sunday, December 27, 2009

Musim bekwah nikah kahwin





Cuti sekolah merupakan musim orang kenduri kendara @ bekwah (big work...?), khususnya utk meraikan perkahwinan anggota keluarga. Cuti hujung tahun, cuti hari Natal bersambung dengan cuti Tahun Baharu Masehi merancakkan lagi majlis nikah kahwin, walaupun dalam musim tengkujuh.

Pada awal bulan Disember lepas, majlis bertandang anak sepupu, HALILAH HASSAN telah diadakan di Bukit Bay Route, Kuantan. Saya tidak dapat bersama kerana terpaksa menghadiri mesyuarat MPM di Shah Alam. Rombongan seramai 40 orang datang dengan bas yg disewa khas dari KB. Saya telah menempah 'home-stay' di Mahkota Perdana untuk memudahkan rombongan berehat seketika...

Pada 26 Disember pula majlis sambut menantu Abg Mie (BIL) telah diadakan di Felda Purun, Gugusan Bera, Pahang. 2 hari lepas, iaitu pada hari Jumaat, cuti umum sempena Hari Krismas, kami ke rumah Abang Mie di Felda Purun yang mengambil masa lebih kurang 2 jam 45 minit dari Kuantan.

Majlis yang diadakan secara gotong-royong itu meriah sekali. Sudah menjadi suatu tradisi di kawasan Felda, sehari sebelum majlis sebenar tiba, penduduk sekitar sudahpun dijamu dengan juadah sehingga ke sebelah malamnya. 2 ekor lembu sudah tumbang...! Pada malamnya, ada persembahan dikir barat yang didatangkan khas atas kerjasama penduduk, lebih-lebih lagi Abang Mie sebagai Pengurus Felda Purun tentu sekalilah majlis diadakan dengan meriah sekali.

Walaupun dikir barat bermula agak lewat jg pada malam itu... tp persembahan 2 kumpulan yang dijemput khas itu amat menghiburk, terutama sekali Tukang Karut kedua-dua pasukan ... Pengalaman dan kepintaran yang ada pada kedua-dua tukang karut menjadikan susunan bahasanya menarik dan penuh makna.... Keesokan harinya pula para jemputan dihiburkan dengan persembahan 'Tomoi' daripada Persatuan Belia Bera.

Pada 26 Disember, majlis dimulakan dengan Marhaban pada sebelah paginya. Tetamu jemputan mula tiba berduyun-duyun seawal pada pukul 11.30 pagi. Ramai sekali, maklumlah rumah Pengurus Felda Purun... anak-anak buah tentu sekali tidak akan melepaskan peluang untuk hadir kerana ini merupakan kali pertama tuan rumah mengadakan kenduri kahwinkan anak. Maksu Hendon dan keluarga (bertolak dari KL dan bermalam di Temerloh) tiba sejurus sebelum rombongan pengantin sampai.

Rombongan pengantin perempuan tiba sebelum waktu zohor, iaitu dalam pukul 12.30 th. Dalam pukul 2.00 ptg, kami terus minta diri untuk beredar balik ke Kuantan. Pak Teh bertolak balik ke Melaka pd petang itu jg. Yang tinggal, Bonda Nik Zakiah dan Kak Long yang akan bertolak balik ke Tanah Merah, Kelantan keesokan harinya.

Kami mengucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU, semoga kekal sehingga ke akhir hayat dan bertemu di syurga firdaus....

Foto : 1) Halilah selepas majlis persandingan; 2) Epi sedang bersanding; 3) bersama kedua-dua mempelai; 4) Hubby dng Abe Him dari Felda Kertau (tukang karut dikir barat yg menghiburkan - kg asal di TM, Kelantan)

1 comment:

Anonymous said...

salam..kalau x salah,persembahan tmoi ni dari anak2 buah abg seng rasanye dari jengka 11..kirenye bdk2 nie rakan seguru sayela..hehehe