Wednesday, December 2, 2009

Nostalgia "The Lost World" @ Subang Parade...




Sebelum cuti sekolah yg lepas, rakan2 guru sibuk bercerita tentang pameran dino yg sedang berlangsung di Bangunan Yayasan Pahang, Kuantan ni. Mereka nak bawa anak2 ke sana... memang patut sekali kanak2 ni didedahkan dengan pengetahuan tentang hidupan masa lampau agar mereka akan lebih menghargai hidupan hari ini.

Teringat suatu ketika dahulu, aku bawa anak-anak yg masih kecil ketika itu ke pameran dino " THE LOST WORLD" di Subang Parade, KL pada tahun 1992...

Melangkah ke dewan pameran yang menempatkan pelbagai spesies dinosaur dengan kesan bunyi suara dan pergerakan mekanikal haiwan raksasa ini, kita pasti terbayang beginilah keadaan dunia pada zaman dinosaur. Mungkin pada zaman ini, tidak ada tempat bagi haiwan yang lemah lebih-lebih lagi manusia yang dianggap kerdil serta tidak memiliki kekuatan fizikal seperti haiwan raksasa ini. Anak-anakku, Abe, Emi & Adik serta anak buahku Zaidah, teruja sekali walaupun jelas nampak mereka dalam ketakutan untuk mendekati replika haiwan tersebut.

Replika haiwan yang ditempah khas ini menyerupai bentuk fizikal dan wajah dinosaur (biarpun mungkin skala saiz yang berbeza) berjaya menghidupkan aura zaman silam. Maklumat atau latar belakang setiap spesies dinosaur yang dipaparkan membolehkan pengunjung mengenali lebih dekat haiwan ganas ini biarpun sehingga hari ini, masih banyak rahsia dinosaur belum dicungkil manusia.

BIARPUN pupus 65 juta tahun lalu, manusia terus diselubungi misteri dinosaur. Sukar dibayangkan bagaimana suatu ketika dulu, iaitu pada zaman Jurassic sekitar 144 hingga 206 juta tahun lalu, haiwan raksasa ini berkeliaran di permukaan bumi sama seperti manusia sekarang.

Bagaimana agaknya keadaan dunia ketika itu? Bagaimana haiwan ganas ini hidup bersama biarpun setiap spesies mempunyai ciri-ciri fizikal, karektor dan skil yang berbeza dalam meneruskan survival koloninya?

FAKTA: Dinosaur

* Fosil dinosaur pertama yang direkodkan dijumpai di England pada 1676. Ia dikenali sebagai kumpulan spesies 'megalosaurus bucklandi' dan nama saintifik itu
diberikan William Buckland hampir 150 tahun selepas ditemui iaitu pada 1824.

* Ada penyelidik percaya fosil dinosaur terawal sudah ditemui ribuan tahun lalu. Masyarakat Greek dan Roman misalnya, dipercayai sudah menjumpai fosil dinosaur pada zaman mereka berdasarkan ciri-ciri makhluk raksasa orge dan griffin dalam cerita mitos budaya mereka.

* Naga yang begitu popular dalam budaya masyarakat Cina juga dipercayai dinosour dan tulang naga yang dikatakan dijumpai di Wucheng, Sichuan, China lebih 2,000 tahun lalu berkemungkinan adalah fosil dinosaur.

Foto : 'The Lost World' @ Subang Parade, KL - 1992

1 comment:

Anonymous said...

subang parade?skang nie subang parade x menarik mcm dulu dah.selepas bnyk shoping2 complex terbina.