Sunday, January 24, 2010

berhujung minggu di luar daerah...




Tahun 2010 sudah lebih tiga minggu berlalu. Cepatnya masa meninggalkan kita...

Selama tiga minggu itu jugalah, aktiviti di sekolah pada hari Sabtu berjalan lancar sebagaimana yang telah dijadualkan. Bermula dengan mesyuarat J/Kuasa HEM pada 9 Jan, mesyuarat J/Kuasa Persatuan & Kelab pada 16 Jan, dan kelas ganti pada 23 Januari lepas. Pada hari Sabtu ini pula 30 Jan, akan diadakan mesyuarat J/K Badan Beruniform ... Semuanya dapat dijalankan dengan penuh tanggungjawab oleh guru-guru yang terlibat. Siapa kata guru bekerja 5 hari seminggu...?


Selama 3 minggu berturut-turut juga kami menghabiskan cuti hujung minggu di luar daerah Kuantan.
Pada minggu pertama bulan Januari lepas, kami menghabiskan hujung minggu di Jengka, bermalam di Mercu View Resort (satu-satunya rumah rehat yang ada di Bandar Tun Razak, Jengka). Tujuan kami berhujung minggu di Jengka adalah kerana ingin bersama-sama Adik. Adik yang sedang menjalani latihan amali di IAB berada di Kampus UiTM Pahang pada hari Sabtu itu bagi memenuhi aktiviti terakhirnya sebagai MPP... jadi kami mengambil peluang berhujung minggu di sana, dapatlah bersama anakanda barang semalam.

Minggu berikutnya, selepas mesyuarat Kelab & Persatuan di sekolah, kami terus bertolak ke IAB, ambil Adik dan terus ke KL. Kami bermalam di Taman Bukit Serdang, dapatlah bertemu dan berkumpul adik-beradik... Noni, Anggerek, Nadia serta anak-anak saudara... Natasha, Najwa dan Eeka... Seronok juga sekali-sekala berkumpul beramai-ramai begini. Semasa cuti panjang yang lepas aku tidak berkesempatan berbuat demikian kerana sibuk melangsaikan tangggujawab dengan MPM...!

Cadangnya pada hujung minggu lepas, kami akan berehat di rumah sahaja... tiba-tiba suami mengajak aku ke IAB menjenguk Adik. Biasanya, bila tiba hujung minggu, ramai rakan serumah Adik akan balik ke kampung masing-masing sama ada di Kuantan, Temerloh atau KL...jadi tinggallah Adik dengan seorang dua rakan serumah ... jika di kampus, keadaan agak berlainan kerana mereka sentiasa sibuk dengan aktiviti yang padat sepanjang minggu. Jadi, kami rasa perlulah kami menjengok Adik... kebetulan pula dia kurang sihat...! Di KL, kami bermalam dan berehat di Sentul Villa.... Kebetulan aku juga kurang sihat sejak di sekolah lagi pada hari Sabtu lepas, jadi aku betul-betul berehat, tanpa fb, tanpa kerja sekolah...

Sebenarnya, bila berada di KL, sempatlah kami menjengok Abe yang sedang menuntut di sana... dapatlah bertanya khabar dan berpesan-pesan apa-apa yang patut...! Sempatlah juga kami berdua-duaan ke Kg Baru, menikmati selera masakan Kelantan di Restoran Kak Som...


Biasanya, selepas zohor lebih kurang pukul 3 petang, kami akan bertolak pulang...selepas singgah hantar Adik di IAB, kami akan meneruskan perjalanan dan akan tiba di rumah sebelum menjelang maghrib.


... sementara ada kesempatan, kami akan gunakan sebaik-baiknya bersama ahli keluarga... anak-anak, ibu bapa dan juga adik-beradik.... memikirkan, bila pula akan balik menjenguk ayah bonda di kampung dalam masa terdekat ini.


Yang pasti,
minggu ini aku akan berhujung minggu di rumah bersama anakanda Fahmi (itupun sekiranya Emi tidak ada program di UIA...) kerana suami terpaksa bertugas di luar daerah untuk beberapa hari...

No comments: