Sunday, January 2, 2011

Bersekolah : Episod baru dalam hidup....







Tahun baru, bermulalah episod baru bagi semua kanak-kanak @ murid-murid sekolah. Ibu bapa mula sibuk menghantar anak-anak untuk mendaftar masuk ke sekolah, sama ada prasekolah / tadika, sekolah rendah ataupun sekolah menengah.

Esok, 3 Januari 2011, semua murid baru akan mendaftarkan diri ke sekolah yang telah ditetapkan. Setiap orang akan melalui pengalaman ini, tidak terkecuali diri saya.

Kini, ramai kanak-kanak sudah memasuki prasekolah seawal 4 tahun, jadi setelah tiba masanya untuk masuk ke sekolah rendah, mereka akan melangkah dengan penuh yakin, berbeza dengan zaman saya (dan rakan-rakan seangkatan) mula bersekolah dahulu.

Saya melalui zaman persekolahan di 3 buah sekolah, iaitu bermula di SRJK (Ingg) Kota (kini dikenali sebagai SK Seri Kota) sehingga Std 6. Kemudian, saya meneruskan persekolahan peringkat menengah rendah di SMK Kota, sebelum meneruskan pelajaran menengah atas di Maktab Sultan Ismail sehingga tamat Tingkatan 6.

Esok, dua orang anak saudara, Nurul Syamimi dan Mohd Afiq Haiqal akan masuk Prasekolah; Muhammad Aiman Syakir pula akan memulakan persekolahan Tahun 1 di SK Bandar Baru Sentul. Seorang lagi anak saudara, Shawaltul Najwa @ B pula akan melangkah ke sekolah menengah selepas berjaya mendapat 5A dalam UPSRnya baru-baru ini. Selamat menempuh pengalaman baru di SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur, semoga B akan terus melakar kecemerlangan di sekolah baru ...


No comments: