Tuesday, March 16, 2010

Sungai Buloh & Kenangan... (1)



Hujung minggu lepas, 2 hari berturut-turut 13 & 14 Mac, kami ke Sg Buluh. Bukan untuk membeli bunga di 'nurseries' yg memang tersohor di situ... bukan juga untuk melawat sahabat handai atau kaum keluarga yang dirawat di hospital..., tetapi kami ke Sg Buloh atas urusan keluarga....

Tempat kami berkumpul sebelum ke destinasi seterusnya adalah di hadapan Hospital Sungai Buloh. Agak lama juga menanti.... Sambil menunggu ahli keluarga yang lain tiba, saya dan suami meninjau ke kawasan berhampiran. Terdetik di hati, jika ada kesempatan, saya akan rakamkan kenangan di Sg Buloh ini dalam 'SEPANJANG JALAN PULANG...".

(sebelum itu, saya memohon maaf kepada pengunjung blog ini sekiranya terdapat fakta yang kurang tepat, yang tertulis tanpa saya sedar mengenai Sg Buloh...)

Sungai Buloh merupakan salah satu mukim yang terletak di antara sempadan Petaling dengan Gombak, dan terletak lebih kurang 26 km dari Bandaraya Kuala Lumpur arah utara yang mengambil masa antara 20 - 25 minit perjalanan dari Kuala Lumpur.

Sungai Buloh boleh diakses melalui Jalan Kepong-Sungai Buloh dan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) menyusuri laluan keluar plaza tol Sungai Buloh ke arah Kuala Selangor. Sekiranya memandu dari Bandaraya Shah Alam melalui Guthrie Corridor Expressway, boleh keluar melalui plaza tol Elmina arah Utara. Sungai Buloh berada di bawah pentadbiran Majlis Bandar raya Shah Alam.

Kini, Sungai Buloh mempunyai sebuah hospital yang moden, yang dulunya terkenal sebagai Pusat Kawalan Kusta Negara serta perusahaan tanaman bunga hiasan. Memandu ke arah utara , satu lagi penempatan transit paling terkenal, ialah Penjara Sungai Buloh yang mempunyai banyak sejarah. Hutan Simpan Sungai Buloh yang diwartakan pada tahun 1898, merupakan hutan simpan yang tertua di Malaysia.

Dulu-dulu, masih saya ingat, sebut sahaja Sg Buloh, pasti akan tergambar dalam minda... tempat pesakit kusta... kemudian tempat menjual pokok2 bunga... selepas tahun 1990-an pula, tempat berlakunya tragedi ngeri letupan kilang bunga api. Kini, Sg Buloh semakin pesat membangun dengan pelbagai kemudahan moden, termasuk kawasan penempatan elit dan sekolah antarabangsa.....

Kunjungan ke Sg Buloh hujung minggu lepas merupakan kunjungan kami yang keempat. Biasanya kami hanya melewati lebuh raya PLUS untuk ke destinasi nun jauh ke utara. Kali pertama kami ke Sg Buloh adalah pada awal tahun 1990-an. Kami ke rumah seorang sahabat karib sejak zaman sekolah lagi... Noorliza & Azmi. Ketika itu, mereka menetap di Kg Melayu Sg Buloh. Beberapa tahun selepas itu, sekali lagi kami ke rumah Za yang telah berpindah ke Kg Kubu Gajah, Sg Buloh.

1998, kami ke rumah bekas Pengetua SMKTM, Tn Hj Abu Bakar Ismail, di Kg Kubu Gajah juga. Beliau kemudiannya telah berpindah ke Taman Tasik Puteri, Rawang setelah tapak rumahnya terlibat dengan projek pembinaan lebuh raya....

Hujung minggu lepas sekali lagi kami berada di Sungai Buloh untuk menghadiri majlis perkahwinan anak saudara kami, Abdul Muiz dengan cinta hatinya, Anum di Kg Sri Indah, Sg Buloh...

Nampaknya Sg Buloh kian dekat di hati keluarga kami....

.... entri seterusnya... Sungai Buloh & Kusta....

No comments: