Thursday, February 17, 2011

JIKA JATUH, BANGUN...



HIDUP ini boleh diumpamakan roda. Kadangkala kita berada di atas dan kadangkala di bawah. Menghadapi onak dan duri adalah sebahagian daripada kehidupan. Orang yang berjaya adalah orang yang berani menempuh segala ujian ini. Mereka juga sanggup belajar daripada kegagalan.

Sebenarnya, kita masih belum gagal selagi kita sanggup berusaha dan membuat perubahan dalam hidup. Kita hanya dihukumkan gagal apabila berputus asa dan tidak mahu berusaha. Orang bijak adalah orang yang menjadikan masalah dan kegagalan sebagai kekuatan bagi menempah kejayaan.

Pengalaman Nabi Yusuf adalah salah satu contoh yang baik. Nabi Yusuf pernah dilemparkan ke dalam perigi buruk oleh adik beradiknya yang hasad dengki. Kemudian dijualkan kepada raja Mesir oleh sekumpulan ahli perniagaan sebelum difitnahkan dan akhirnya dipenjarakan. Nabi Yusuf tidak berasa kecewa.

Semasa berada di dalam penjara, Nabi Yusuf berbaik-baik dengan rakan-rakan di penjara dan menggunakan kemahiran mentakwilkan mimpi bagi mentafsirkan mimpi rakan-rakannya. Akhirnya, raja Mesir mendapat tahu kemahiran Nabi Yusuf dan meminta khidmat nasihat beliau mentafsirkan mimpi pelik yang dialami. Sejak dari tarikh itu, kehidupan Nabi Yusuf berubah. Kemudian, Nabi Yusuf dilantik menjadi raja Mesir. Kegagalan dan ujian yang dilaluinya dijadikan jambatan bagi mendapat kejayaan.

Sebenarnya, hidup ini dipenuhi dengan pelbagai kesempatan yang bernilai. Andai kata kesempatan ini diambil, ia akan mengubah seluruh hidup kita. Kesempatan yang bernilai ini sering wujud di celah-celah ujian yang mencengkam.

Contohnya, Thomas Edison, beliau gagal 6000 kali semasa mencipta lampu. Semasa ibunya mengatakan beliau gagal dan tidak perlu bersusah payah mencuba lagi, beliau menjawab, "Tidak, sebenarnya saya tidak gagal sebaliknya saya berjaya mengenal 6000 cara yang menyebabkan lampu tidak dapat menyala." Dalam percubaan berikutnya, lampu ciptaan Edison menyala dengan terang...

Sebagai individu, pernah berjaya dalam hidup dan akan terus berjaya sekiranya kita tidak sentiasa berusaha. Semasa dilahirkan, kita berada dalam keadaan yang tidak bermaya. Kemudian, dari semasa ke semasa kita berubah menjadi insan yang hebat.

Daripada keadaan tidak dapat berjalan, kita dapat berjalan semasa berumur setahun walaupun dalam proses itu kita jatuh beberapa kali.

Daripada keadaan tidak dapat berlari, kita pandai berlari semasa berumur dua tahun walaupun dalam proses itu kita terseliuh dan mendapat luka.

Daripada tidak tahu membaca, kita pandai membaca semasa berumur 5 atau 6 tahun walaupun dalam proses itu kita dimarahi dan ditegur.

Daripada keadaan tidak tahu menulis, kita pandai menulis semasa berumur tujuh tahun walaupun dalam proses itu kita melakukan kesilapan berulang-ulang kali.

Daripada tidak pandai bercakap, kita petah bercakap semasa berumur lapan @ sembilan tahun walaupun dalam proses itu kita ditertawakan oleh ramai orang.

Tidakkah semua ini melambangkan kejayaan kita? Oleh itu, silaplah jika ada orang yang
berkata bahawa dia dilahirkan sebagai insan yang gagal. Tidak, sebaliknya kita dilahirkan dengan pelbagai potensi untuk berjaya.

Allah berfirman dalam surah at-Tin ayat 4 yang bermaksud :
" Sesungguhnya Kami mencipta insan dalam bentuk penciptaan yang terbaik."

Cuma satu perkara yang perlu kita ingat. Semasa dilahirkan, kita perlu menangis untuk hidup. Jika kita tidak menangis, otak kita menjadi terencat, paru-paru tidak mengembang malah nyawa boleh melayang. Begitu juga dalam hidup. Ujian dan kesusahan perlu kerana ia merupakan jambatan ke arah kejayaan dan kecemerlangan. Tangisan sering menjadi penawar yang menyembuhkan manusia....!

Sekadar berkongsi dan mengingatkan diri sendiri..
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada ' 7 Formula Individu Cemerlang', Dr. Danial Zainal Abidin)

No comments: