Monday, May 24, 2010

Kang Kong @ Pekong Tin


Zaman kanak-kanak dahulu kita bebas bermain. Suasana kampung yang semulajadi serta selamat membenarkan.

Daya kreativiti, kelasakan dan ketahanan fizikal dibentuk dan diasah tatkala kita bebas belajar. Belajar daripada alam. Alam yang hidup. Alam yang berzikir. Membuatkan ingatan terus kepada Pencipta Alam. Indah!

Tidak ada permainan, permainan difikirkan.
Tidak ada alat mainan, alat mainan dihasilkan.

Tidak ada swimming pool, sungai medan latihan.
Itulah nikmat dan kelebihan zaman dahulu yang bebas belajar dari alam semulajadi.
Kini, segalanya terhad. Kebebasan terhad, keselamatan tergugat, masa bersama anak-anak tidak sempat. Hasilnya, kreativiti tersekat. Namun, masih punya alternatif. Sesuaikan pembelajaran dengan zaman. Andai bermain di luar rumah kurang selamat, ruangnya terhad, banyakkan aktiviti bermain di dalam rumah. Sekali sekala ke luar, belajar dari alam boleh diusahakan.

Sebagaimana yang dijanjikan, entri saya kali ini ialah tentang permainan Kang Kong atau pekong @ petong tin ialah sejenis permainan mencari orang yang menyorok yang dimainkan pada zaman kanak-kanak dahulu. Lebih kurang sama dengan main nusut, cuma permainan ini memerlukan sebuah tin kosong bertutup dan diisi dengan beberapa ketul batu kecil. Kawasan permainan ialah kawasan yang banyak pokok atau tempat berselindung supaya mudah pemain bersembunyi. Jumlah pemain sekurang-kurangnya 5 orang terdiri daripada kanak-kanak lelaki dan perempuan dalam lingkungan umur 7 -12 tahun...

Sebelum permainan dimulakan, pemain melukiskan satu bulatan bulat di atas tanah dan meletakkan tin di tengah-tengah bulatan. Para pemain membuat undian untuk menentukan pemain yang akan menjadi pencari. Para pemain, termasuk pencari berdiri di dalam bulatan. Salah seorang pemain akan mengambil tin dan melontarkannya seberapa jauh yang boleh, oleh sebab itulah permainan ini juga dikenali sebagai pekong @ petong tin...! Pencari akan pergi mengambil tin yang dipekong itu sementara pemain lain akan menyembunyikan diri masing-masing. Pencari akan meletakkan kembali tin itu di tengah-tengah bulatan dan mula mencari pemain yang bersembunyi.

Apabila pencari dapat mencari salah seorang daripada pemain yang bersembunyi tadi, dia memanggil nama pemain tersebut sambil menuding jarinya ke arah tempat pemain itu bersembunyi. Pencari berlari semula ke bulatan dan menyentuh tin dengan kakinya. Pemain yang telah dijumpai ini tidak boleh bermain lagi. Pencari akan terus mencari pemain yang lain.


Permainan ini mempunyai beberapa peraturan :

1) pemain yang telah dijumpai boleh bermain semula sekiranya dia dapat menyepak tin keluar daripada bulatan terlebih dahulu sebelum daripada pencari.
2) sekiranya pemain dapat menyepak tin keluar dari bulatan tanpa dilihat oleh pencari, permainan akan dimainkan semula dengan pencari itu juga menjadi pencari.
3) sekiranya pencari berjaya mencari semua pemain, pemain yang pertama dijumpai akan menjadi pencari pula.

Begitulah seterusnya permainan diteruskan seberapa banyak pusingan yang mungkin sehingga permainan tamat. Pemain yang paling banyak kali menjadi pencari dikira kalah...

Dulu semasa zaman kanak-kanak, gelanggang @ venue yang paling kerap menjadi tempat kami main petong @ pekong tin adalah di pekarangan rumah Pok Long.,.. sebelah rumah Nenek Lijah. Tin berisi anak-anak batu itu akan dibaling @ dipekong ke arah semak di dalam kawasan tanah Nenek Lijah (yang kini menjadi pekarangan rumah Pok Muda Leh)... Sesiapa yang menjadi pencari, jenuhlah mencari tin itu.

Kami pula akan berlari ke segenap tempat di sekeliling rumah Pok Long untuk bersembunyi. Banyak juga tempat yang strategik... antaranya di sebalik rimbunan pokok katak puru @ nam-nam, di sebalik telaga, di bawah rumah (rumah Pok Long agak tinggi),di belakang rumah padi, dll... Masih saya ingat lagi teman-teman sepermainan yang sama-sama memeriahkan permainan... antaranya ialah Cucu-cucu Pok Long (Ana, Norma, Che Hasim, Che Hassan, Siah, Hasbullah), saya bertiga beradik, dan beberapa orang lagi...

Walaupun anak-anak zaman kini tidak sempat menikmati suasana kampung yang punya keunikan tersendiri lagi semulajadi, mereka masih boleh menontonnya menerusi "KAMPUNG BOY" di tv. Terima kasih Dato` Lat, terima kasih Kampung Boy.


...secebis kenangan di alam kanak-kanak...

No comments: