Monday, May 10, 2010

Mencari Erti Bahagia...


Kadang-kadang kita tidak tahu apa yang kita cari dalam hidup. Walaupun mungkin usia sudah menjangkau setengah abad, tetapi jiwa masih dalam pencarian. Apakah yang kita cari...?

Sukar untuk kita menilai erti kebahagiaan buat diri seseorang. Mungkin ada yang mengukur kebahagiaan dari segi material dan ada juga yang melihatnya dari aspek lain...

Kadang-kala kita perlu reda, menerima sesuatu seadanya tanpa meminta lebih, barulah rasa bahagia itu datang. Yang penting, hati mesti sentiasa dekat dengan Tuhan, barulah jiwa kita akan tenang dan tenteram. Kita juga perlu lebih berfikiran terbuka dan berlapang dada dalam menerima sesuatu keadaan; tidak akan mengharapkan sesuatu yang menjangkaui kemampuan diri.

Jangan juga cuba mengukur kebahagiaan anda dengan kebahagiaan orang lain! Setiap orang ada sebab berbeza-beza yang membuatkan mereka bahagia. Oleh itu, jangan sekali-kali menganggap anda akan bahagia jika jadi seperti mereka. Mungkin, seandainya benar-benar anda terjadi seperti mereka, tidak mustahil anda tetap tidak bahagia...!

Tip untuk bahagia...
1) Jangan menyimpan dendam
2) Jangan hidup dengan masa lalu
3) Bersyukur sentiasa...

Semoga kita semua bahagia dengan cara kita....

No comments: