Thursday, May 27, 2010

PKKP & Kenangan...




Dalam Mesyuarat Guru awal minggu ini, Tuan Pengetua sekali mengingatkan semua guru tentang 'headcount'. Dulu-dulu masa di SMKJ2, pengetua pada waktu itu, PUAN HJH MAIMUNAH TAIB (kini, Ketua Sektor Unit Penilaian & Peperiksaan di JPNP) dan juga GPK1, Tn Hj Ansari Noorudin seringkali mengingatkan guru-guru tentang PKKP - TOV, HC, AMP1, AMP2, AMP3, AMP 4, Folio A & Folio B... bla..bla..bla...

Teringat masa mula-mula bertugas di SMKJ2, tahun 2000. Masa tu saya ditempatkan di sebelah petang. Mengajar Ting. 1 & 2. Apabila KP menyebut Folio A dan Folio B, tergambar dalam minda saya... Folio KH! Betapa ketinggalannya saya ketika itu....!Setelah beberapa minggu bertugas, barulah saya tahu apa sebenarnya Folio A & Folio B dan PKKP. Waktu itu, saya rasa saya tidaklah ketinggalan sangat, kerana ada juga rakan-rakan guru yang sudah lama diperkenalkan dengan PKKP ni, masih lagi 'teraba-raba'...!

Di mana-mana JPN, pasti terdapat program peningkatan pendidikan seumpama itu, cuma namanya sahaja yang berbeza. Ikut pengurusan tertinggi di JPN masing-masing. Pernah suatu ketika program peningkatan pendidikan di JPWP dikenali sebagai 'OPERASI CERDIK'. Prestasi sekolah akan ditentukan mengikut warna bagi 5 bidang utama iaitu pengurusan, kurikulum, kokurikulum dan keceriaan, bina insan. Warna biru, hijau, kuning dan merah. Sudah lupa susunan warna tu. Pemantauan dilakukan dari semasa ke semasa oleh pegawai-pegawai JPWP. Itu lebih 10 tahun yang lalu. Beberapa tahun lepas, semasa saya sempat berkhidmat di Kelantan, program peningkatan pendidikannya dikenali sebagai Program JUARA... sekarang tak pastilah pula apa nama programnya...sekali bah, sekali pantai berubah...!

Walau apa nama program sekalipun, guru-guru memang diminta untuk sentiasa membuat Headcount, iaitu satu kaedah melakukan penyemakan ke atas calon berpotensi (cemerlang - sederhana - HALUS). Kaedah ini hendaklah dilakukan secara berterusan untuk mengetahui sama ada sekolah atau murid mencapai target yang ditetapkan.

Saya mula betul-betul mengenali PKKP setelah saya secara langsung terlibat dengan program tersebut pada tahun berikutnya di SMKJ2. Ketika itu, saya mula 'menggali' apa sebenarnya PKKP ini.

Saya difahamkan bahawa program PKKP mula diperkenalkan oleh JPNP pada sesi tahun akademik 1994/1995 sebagai satu usaha untuk mempertingkat prestasi pendidikan di Pahang yang tidak begitu membanggakan sebelum itu. Mendahului program ini ialah Program Perancangan Lima Tahun atau "Blue Print" Sekolah (BPS) yang dilaksanakan semenjak 1986 di semua sekolah di Malaysia.

Semasa saya mula bertugas di SMKJ2, Program PKKP sudah melalui fasa kedua pelaksanaannya. PKKP Edisi Kedua ketika itu telah melalui proses penambahbaikan dalam konsep dan dokumen perancangan berbanding dengan edisi pertama dengan memberi penekanan kepada kemajuan Kurikulum, Bina Insan, Kokurikulum, Keceriaan dan Pengurusan Sekolah. Walau bagaimanapun, kesinambungan semangat PKKP yang berteraskan 'kolaboratif, partisipatif' dan 'ownership' diteruskan kerana kejayaan PKKP bergantung kepada kesedaran, iltizam dan semangat kerja sepasukan.
Saya masih ingat lagi ketika di SMKJ2, sesi debriefing kerap dilakukan. Debriefing ialah satu kaedah pelaporan, guru-guru akan melaporkan tindakan kepada Pengetua / GB atau Pengetua kepada PPD atau PPD kepada JPNP. Debriefying dilakukan hasil daripada pemantauan yang dibuat oleh pihak yang telibat. Ini bermakna, pegawai-pegawai dari PPD Maran keraplah 'menjenguk' kami di sekolah untuk melakukan pemantauan ketika itu... (selain pemantauan daripada pihak pentadbir sekolah)!

Seingat saya ketika itu, Pengetua sekolah dalam PPD Maran secara bergilir-gilir akan menjadi Pengerusi bagi sesi pelaporan itu. SMKJ2, SMK Maran dan SMKJP merupakan antara sekolah yang kerap dipilih menjadi pengerusi... Saya masih ingat, Bilik Gerakan kenalah sentiasa'hidup' dan 'bergerak' dengan data dan info terkini. Bilik PKKP juga diwujudkan bersebelahan dengan Bilik Ketua Bidang... semua fail panitia ditempatkan di Bilik PKKP mengikut Bidang. Pemantau akan membuat pemantauan fail panitia di bilik ini tanpa perlu mencari Ketua Panitia di Bilik Guru, kecuali ada perkara yang perlu dibincangkan. Papan Kenyataan Umum sekolah hendaklah dilengkapkan dengan maklumat PKKP (Target sekolah, TOV, HC dll) dan dikemaskini dari semasa ke semasa.... Itu dulu, mungkin kini SMKJ2 semakin ke hadapan dalam memantapkan Program PKKP ini.

Kini, PKKP telah masuk fasa ketiga. Konsepnya masih sama tetapi terdapat beberapa penambaikan selari dengan perkembangan semasa. Istilah juga ada yang baru... OTI, ETR... TOV & HC masih kekal. Program pengisian terkini memberi ruang untuk saya menambah ilmu... Di sini, di SMKTP saya masih belajar... berguru dengan guru... terima kasih Mr. Choy , sifu PKKP di SMKTP... terima kasih kepada barisan pentadbir yang memberi ruang untuk saya menimba ilmu...

Pengalaman yang ditimba dan dikutip di beberapa 'persinggahan' dalam tempoh hampir 2 dekad setengah ini merupakan ilmu yang tidak ternilai yang akan saya kendong dan manfaatkan demi tugas yang diamananahkan....
Terima kasih semua.

bersambung dalam entri seterusnya... masih tentang 'headcount' ... yang dipetik dari buku "BRONTOK", tulisan Pn. Hjh Norbi Husin.

No comments: