Tuesday, June 15, 2010

Ceritera Klate (1) : Umum

Masih lagi bercuti di kampung kelahiranku... Kota Jelasin, negeri Cik Siti Wan Kembang, Tanah Serendah Sekebun Bunga....

Terpanggil untuk menulis catatan bersiri perihal asal-usul negeri ini berdasarkan beberapa sumber yang diperoleh. Semoga sedikit sebanyak dapat berkongsi pengetahuan...

Negeri ini merupakan salah sebuah negeri dalam Persekutuan Malaysia dan terletak di pantai timur Semenanjung Tanah Melayu.

Negeri ini bersempadan dengan Terengganu di sebelah Timur; dengan Pahang di sebelah Selatan; di sebelah Barat dengan Perak dan Selatan Thai (dahulunya Legeh) dan di sebelah utara ialah Pantai Laut China Selatan yang sepanjang 78.4 km itu. Luas negeri ialah 14,922 km persegi atau 1,492,200 hektar.

Negeri ini terbahagi kepada 10 buah jajahan dan 63 buah daerah. Daerah-daerah ini diketuai oleh Pengawa (dahulunya Tok Kweng) yang bertanggungjawab kepada Ketua Jajahan. Gabungan antara daerah2 ini membentuk sebuah jajahan, manakala gabungan antara jajahan2 pula membentuk sebuah negeri - NEGERI KELANTAN.

Negeri Kelantan bergelar "Darulnaim" atau Negeri Penuh Nikmat. Nama ini telah dicadang oleh Mufti Kerajaan Negeri Kelantan, Sahib al-Samahah Haji Wan Muhammad bin Abdul Samad, dalam State Council pada bulan Julai 1916 dan telah mendapat ampuni perkenan Baginda Sultan Kelantan pada waktu itu (Sultan Muhammad ke-IV) untuk dipakai menjadi nama timangan bagi negeri Kelantan. Sebelum nama timangan ini diberi, adalah dipercayai nama timangan negeri Kelantan ialah "Kelantan Darul Aman" (nama Darul Aman kini dipakai oleh Negeri Kedah).

Dalam abad ke-19, negeri Kelantan bersama-sama dengan negeri-negeri Melayu Kedah, Perlis, Terengganu dan Patani terletak di bawah kekuasaan Siam. Melalui Perjanjian Bangkok 1909 atau Perjanjian Inggeris - Siam 1909, negeri Kelantan bersama-sama dengan tiga buah negeri Melayu yang lain (Perlis, Terengganu dan Kedah), diserah oleh Siam kepada Inggeris, tetapi dengan mengekalkan Patani di bawah kekuasaannya sehingga sekarang.

Selepas penyerahan ini, Inggeris menubuhkan apa yang dipanggil"Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu" di Tanah Melayu. Di bawah sistem ini, NNMTB menerima seorang Penasihat British bagi menasihati kerajaan negeri masing-masing dalam urusan pentadbiran negeri, tetapi tidak dalam perkara-perkara agama Islam dan adat-istiadat Melayu. Penasihat British yang pertama bagi Negeri Kelantan ialah J.S.Mason. Beliau tiba di Kelantan pada bulan Julai 1909, tidak lama selepas Perjanjian Bangkok 1909 dikuatkuasakan.

Pada tahun 1948, negeri Kelantan menandatangani Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu bagi membentuk sebuah negara Persekutuan Tanah Melayu menggantikan Malayan Union yang telah dimansuhkan. Pada 31hb Ogos 1957, negara PTM ini mencapai kemerdekaannya daripada British, dan kemudiannya pada 16 September 1963, negara ini bersama-sama dengan Sabah, Sarawak dan Singapura membentuk sebuah persekutuan baharu bernama Persekutuan Malaysia atau Malaysia sahaja sebagaimana ia dikenali sekarang. (Singapura kemudiannya keluar daripada Persekutuan Malaysia pada bulan Ogos 1965).

... bersambung lagi....

No comments: