Wednesday, June 9, 2010

Lambaian Afrika Selatan 2010...




Demam Piala Dunia datang lagi...!
Kali ini buat julung kalinya negara dari benua Afrika, iaitu Afrika Selatan memahat sejarah tersendiri apabila berjaya diangkat menjadi penganjur sukan ini untuk kali ke-19. Sukan utama dunia ini bakal menyaksikan 32 pasukan berentap bagi merebut piala paling berprestij di dunia bermula pada 11 Jun hingga 11 Julai 2010. Tinggal beberapa hari sahaja lagi...

Sebagai penganjur pertama dari benua Afrika, negara yang terkenal dengan julukan Bafana Bafana ini memperuntukkan lebih AS$1 billion sebagai persiapan kejohanan ini. Peruntukan ini termasuklah AS$972 juta untuk kerja-kerja membaik pulih kemudahan sedia ada dan membina 5 buah stadium baharu, AS$75 juta diperuntukkan untuk keselamatan dan AS$25 juta bagi pembangunan kemudahan-kemudahan lain.

Bola rasmi kejohanan yang dikenali sebagai Adidas Jabulani diperkenalkan tepat sebelum pengundian kumpulan Piala Dunia 2010 pada 4 DISEMBER 2009 dan dirasmikan pada akhir APRIL lepas. Syarikat sukan Adidas yang menaja peralatan pusingan akhir pada setiap edisi Piala Dunia telah memilih perkataan Jabulani. Jabulani dalam bahasa Zulu bermaksud "membawa kegembiraan kepada semua".

Sebelas warna yang terdapat pada bola tersebut mempunyai makna yang tersendiri, iaitu :
# mewakili 11 pemain dalam satu pasukan,
# bola rasmi ke-11 sempena Piala Dunia,
# 11 bahasa rasmi Afrika Selatan, dan
# perlawanan yang bermula pada 11 JUN hingga 11 Julai 2010.

Maskot rasmi kejohanan tersebut ialah ZAKUMI. Zakumi merupakan seekor anak singa, berwarna kuning, dengan rambut "nyentrik" berwarna hijau, mengenakan baju bertuliskan "South Africa 2010", dan berseluar pendek berwarna hijau, sedang memegang sebiji bola. Zakumi lahir pada 16 JUN 1994, bertepatan dengan Hari Pemuda di Afrika Selatan. Zakumi ialah gabungan ZA (singkatan nama bagi Afrika Selatan) dan KUMI (bermaksud 10, iaitu pelbagai bahasa Afrika).

Kejohanan yang dianjurkan setiap 4 tahun ini bakal menyaksikan wakil daripada benua :
1) Eropah (13 pasukan)
2) Afrika ( 6 pasukan)
3) Amerika Latin (5 pasukan)
4) Amerika (3 pasukan)
5) Asia (4 pasukan)
6) Oceania (1 pasukan)

Yang menariknya, bagi pasukan yang bertanding pula, mereka bukan sahaja mengejar trofi yang mula diperkenalkan pada tahun 1974, tetapi mengintai sejumlah wang tunai yang disediakan oleh FIFA. Tahukah anda, setiap pasukan yang layak ke pusingan akhir diberikan AS$1 juta sebagai persiapan sebelum kejohanan bermula.

Pasukan yang terkandas di peringkat kumpulan yang dibahagikan kepada 8 kumpulan, tidak pulang dengan tangan kosong. Setiap pasukan bakal menerima AS$8 juta sebagai habuan
diikuti pusingan kedua (AS$9 juta), suku akhir (AS$18 juta), separuh akhir (AS$20 juta), naib juara (AS$24 juta) dan juara (AS$30 juta). Kesemuanya berjumlah AS$420 juta, iaitu 60% peningkatan berbanding kejohanan lalu pada tahun 2006 di Jerman.

Selain itu, kelab yang pemainnya berjaya tersenarai untuk beraksi pada perlawanan akhir akan turut menerima durian runtuh. Seperti yang dipersetujui pada tahun 2008, sejumlah AS$33.6 juta bakal dibayar kepada kelab-kelab di Eropah dan negara G-14. Berdasarkan pengiraan, seorang pemain bola sepak Piala Dunia dibayar AS$1292 sehari!

Pastinya kehadiran nama-nama besar pemain bola sepak dunia hari ini akan menghangatkan lagi kejohanan yang pasti ditunggu-tunggu oleh peminat bola sepak dunia.

Pasukan negara manakah yang bakal merangkul kejuaraan bagi edisi ke-19 ini? Adakah ramalan pemerhati bola sepak dunia yang beranggapan The Red Fury (Sepanyol) mampu membawa pulang Piala Dunia tepat...?

Andalah yang akan menjadi saksi pemenangnya....!

1 comment:

Unknown said...

tak perlu susah-susah google, boleh baca di sini aje...TQ, dear.