Friday, June 4, 2010

Nostalgia Musim Cuti Sekolah


Cuti sekolah datang lagi.... Cuti Persekolahan Penggal @ Semester Pertama 2010, selama 2 minggu., bermula 5 JUN, Sabtu ini... Kerja-kerja menanda kertas peperiksaan sudah hampir selesai. Selasa minggu depan, sambil bertugas di sekolah, bolehlah rekodkan markah ke dalam Buku Markah...

Hujung minggu nanti kami bercadang untuk balik ke kampung menjenguk keluarga. Musim cuti begini, bolehlah berlama sedikit bersama ayah bonda dan sanak saudara yang lain...dan yang pasti cuti nanti...banyaknya 'bekwoh'...!

Cuti sekolah... seringkali menggamit memori zaman kanak-kanak @ zaman sekolah rendah. Dulu, cuti sekolah merupakan saat-saat yang dinanti-nantikan. Dunia kanak-kanak kami penuh ceria dan terisi dengan pelbagai aktiviti yang menyeronokkan. Waktu itu kami tidak dibebankan atau disogok dengan 'tusyen' dan segalanya... kami cuti sungguh-sungguh....!

Hampir saban hari kami bertiga beradik menghabiskan masa dengan bermain... 'out-door & in door games' bersilih ganti bergantung kepada masa dan keadaan. Walaupun begitu, kami ada tugas yang perlu diselesaikan sebelum dan selepas bermain...

Pagi-pagi lagi sebelum Papa bertolak ke tempat kerja, kami 3 beradik (saya, Kak Roslena, Noni) sudah siap mandi dan menyiapkan diri. Kadang-kadang, kami bertiga akan berjalan beriringan ke rumah Che Daud (Atok sebelah Papa) yang letaknya tidak jauh daripada rumah kami. Kami akan bertandang di rumah Atok sehingga petang, atau sekurang-kurangnya sehingga selesai makan tengah hari....

Waktu cuti sekolah, (termasuk setiap hari minggu) pada setiap pagi, aku dan Noni ditugaskan menyapu daun-daun kering di kawasan halaman rumah. Daun-daun kering yang gugur daripada pokok rambutan 'Che Mbong' yang rendang dan juga 2 pohon pokok bacang @ macang di halaman rumah kami. Kami agihkan kawasan yang perlu dibersihkan. Kami gunakan lidi yang terhasil daripada daun kelapa yang diraut daunnya... diikat dan hujung lidi itu dipotong agar lebih mudah untuk menyapu daun-daun kering.

Aku masih ingat lagi, selepas selesai menyapu sampai @ daun-daun kering, atau pada waktu sebelum tengah hari kami hanya bermain di sekitar halaman rumah kami. Kami bermain nusut , main selambut @ batu seremban, bermain 'skipping' guna getah urat yang disambung-sambung @ 'zero point' di atas simen depan rumah kami. Kami juga bermain bola kaki tiga dan juga bola wa (bola awal), 'cari anak', 'dek chok' @ teng-teng @ rumah batu di halaman rumah kami yang berpasir. Pada waktu-waktu begini kami bertiga hanya bermain bersama-sama 2 atau 3 orang kawan yang lain. Biasanya anak-anak Kak Nik Moh jiran kami, iaitu Mek Esah, Senani dan juga Senah.

Jika tidak ada kawan-kawan lain, terutama kalau musim hujan, kami bertiga akan 'main masak-masak' dan 'main anak patung'. Kadang-kadang main menyanyi dan menari ikut seperti dalam cerita-cerita Melayu lama... Habislah kain selendang Mama jadi sasaran kami... rasanya ketika ni umur kami antara 6 - 8 tahun.

Pada sebelah petang, kami biasa juga bermain di padang (petak sawah / tanah rang) di seberang jalan berhampiran tali air, di belakang rumah Tok Wan Yusof Towke kain. Kawan-kawan seperti Zelan, Mek Esah, Senani, Zahari, Runi, Ita, Mek Na dll akan memenuhi gelanggang ini. Di tapak permainan kami ini juga, kadang-kadang ada orang bermain wau.... remaja dan orang dewasa. (Cerita tentang tali air akan ditulis dalam entri selepas ini...)

Selain itu, kami juga bermain di tanah kosong di sebelah rumah Pok Weil (kini, tapak rumah Cikgu Wan Rahimah dan rumah Cikgu Md Embong) untuk bermain bola wa dan bola kaki tiga. Di sini juga kami bermain 'rounders' atau bola katok... Rakan-rakan sekampung (lain daripada kumpulan di atas), seperti Ana, Jali, Din, Siah, Mini, Yie dan ramai lagi akan setia berada di gelanggang ini untuk menghidupkan alam kanak-kanak kami. Ke manakah mereka semua... sudah lama tidak bertemu walaupun sekali-sekala balik ke kampung...

Jika cuti jatuh pada musim buah-buahan, cuti sekolah kami dihabiskan di kebun durian Atuk Che Yusof berhampiran tebing sungai Kelantan, di belakang rumah kami. Acara panjat-memanjat pokok menjadi satu kemestian. Selain durian, aktiviti mencari @ memetik buah rambutan sekiat, rambai, kerian, manggis, kecupu dan lain-lain memenuhi aktiviti harian kami...

Walaupun kami 'galak' bermain pada setiap hari, sebelum Papa balik dari kerja, atau selewat-lewatnya pukul 6.00 petang kami sudah berada di rumah. Ini seperti sudah menjadi peraturan lisan yang perlu dipatuhi. Kadang-kadang, kalau kami 'terlalai' dan terlewat balik kerana terlalu asyik bermain, Mama akan cari. Cari bersama dengan 'upah'nya sekali!

Tugas rutin kami, iaitu menyiram pokok bunga pada waktu petang, iaitu selepas balik daripada bermain akan kami dilakukan tanpa gagal.... Di halaman rumah Mama dulu memang terdapat banyak pokok bunga. Sekarang pun masih ada, cuma halaman rumah sudah semakin sempit akibat beberapa kali terlibat dengan projek perluasan jalan raya... Kami akan mengarai air daripada telaga di tepi rumah, dimasukkan ke dalam baldi dan dibawa ke halaman rumah. Ini diulang beberapa kali sehingga semua bunga habis disiram. Dengan menggunakan bekas / tin yang ditebuk dengan paku, kami akan siram pokok-pokok bunga sehingga selesai.

Setelah selesai menyiram pokok bunga, kami terus mandi di telaga dan bersiap-siap untuk aktiviti malam... pergi mengaji Quran. Dulu, kami mengaji Quran di rumah Tok Wan Dollah. (Bermula darjah 4, saya mula mengaji di madrasah Pok Nik Weil, tidak jauh daripada rumah kami... pada sebelah petang). Berbekalkan sebuah lampu picit, kami bertiga akan berjujuk menuju ke rumah Tok Guru. Dulu, jalan raya tidaklah sesibuk mana, kereta tak banyak dan kalau ada pun tidaklah memecut laju seperti sekarang. Jadi, Papa & Mama tidaklah risau pasal keselamatan kami. Orang jahat pun jarang, hampir tidak ada. Cuma kami takut kalau-kalau ada orang gila sahaja...kami akan jalan laju-laju, terutama pada waktu balik. Kalau agak lewat, Papa akan jemput kami...

Balik daripada mengaji Quran, barulah kami buka buku sekolah. Baca buku untuk seketika... yang kakak akan ajar adiknya...Kami jarang-jarang menonton televisyen kerana di rumah tidak ada televisyen, kecuali pada malam minggu. Untuk menonton filem Melayu pada malam mingngu, kami akan ke rumah Mak Ngah Dah @ Pak Ngah Loh ataupun ke rumah Su Yusof @ Su Limah atau ke rumah Tok Wan Yusof, tawke kain batik di seberang jalan depan rumah kami.

Sapu daun-daun kering pada waktu pagi.... Rutin yang akan dilakukan tanpa gagal... saya sudah lupa sehingga bila rutin ini berterusan. Rasanya semasa aku di Std 5, rutin waktu pagi hanya dilakukan pada hari Jumaat kerana pada hari-hari lain aku ke sekolah untuk menghadiri Kelas Tambahan bagi menghadapi Std 5 Assessment Test 1973...!

Mulai Std 6, aktiviti bermain bersama-sama rakan sekampung juga semakin berkurangan... Diri sudah terasa semakin menganjak ke usia awal remaja, sudah mula ada rasa malu. Hobi lain pula yang mengambil tempat... aktiviti dalam rumah, iaitu mengumpul seni kata lagu dan gambar-gambar artis...!


Indahnya waktu cuti sekolah dulu-dulu...

No comments: