Thursday, June 3, 2010

Pasti Menjadi Kenangan : Dataran & Menara ...




Alaf baharu... Bandar Hilir juga bertukar wajah dengan pelbagai cerita baharu....!

Padang Pahlawan yang menyimpan seribu satu sejarah kemerdekaan negara telah hilang dari pandangan mata... Jika beberapa tahun yang lalu, Padang Pahlawan masih gah dengan rumpunan hijau dan pokok yang rendang, tetapi kini telah diganti dengan DATARAN PAHLAWAN. Tapak gerai makan dan gerai menjual pelbagai kraftangan juga sudah tiada... berganti dengan tapak MENARA TAMING SARI... Gerai makan dan jualan kraftangan itu ditempatkan di lokasi baharu yang lebih tersusun dalam bangunan bersebelahan Muzium TUDM, dan bersetentangan Muzium Samudera.

Jika dahulu, kita boleh melihat para pelancong menaiki kereta lembu, sekarang segalanya berubah sama sekali dengan pelancong lebih banyak melihat gerai-gerai pekedai ala Hong Kong dan beberapa galeri butik Melayu. Tidak ubah seperti berada di Berjaya Times Square di Ibu Kota KL dan di butik mewah sepanjang Jalan Bukit Bintang....

Sabtu lepas, ketika berjalan di laluan dari A Famosa menghala ke pekarangan Dataran Pahlawan, jauh di sudut hati terasa seperti ada yang tertinggal, seperti ada yang hilang.... Unsur-unsur moden sudah banyak mengambil tempat mengisi ruang sejarah yang seolah-olah kian sirna.

Kini, di bawah DATARAN PAHLAWAN terdapat sebuah pusat beli belah, iaitu DATARAN PAHLAWAN MEGAMALL, selain terdapat Pasar Raya Carrefour dan sebuah panggung wayang, Golden Screen Cinemas. Bersetentangan dengan Dataran Pahlawan terdapat sebuah lagi pusat beli belah, iaitu Mahkota Parade dan sebuah hotel di sebelah dataran, iaitu Hotel Equatorial Melaka.

Tidak jauh daripada DATARAN PAHLAWAN, terpacak MENARA TAMING SARI, yang kini menjadi tarikan terbaharu para pelancong yang datang ke bumi Hang Tuah ini sejajar dengan pemilihan Melaka sebagai "World Heritage Sites" pada Julai 2008. Menara ini dilihat sebagai gabungan elemen tradisional dan moden yang terbaharu di Melaka. Bangunan utamanya dibina dengan reka bentuk tradisional ala istana Melaka, menempatkan kaunter jualan tiket, kedai cenderamata dan Pejabat Urusan.

Lokasi Menara Taming Sari kelihatan begitu strategik, iaitu betul-betul bersebelahan DATARAN PAHLAWAN MEGAMALL (tapak Padang Pahlawan suatu ketika dahulu...). juga terletak berhampiran dengan Kompleks Beli Belah Mahkota Parade. Dengan hanya berjalan kaki dari Kota A Famosa, kita cuma mengambil masa selama 10 minit. Kita juga boleh menggunakan perkhidmatan beca yang dihias cantik dengan bunga-bungaan yang ada di sekitar Bandar Hilir.

Menara Taming Sari yang mempunyai ketinggian (termasuk puncaknya) iaitu 110 meter ini dibina menggunakan teknologi dari Switzerland dengan kos hampir RM23 juta (melalui modal pelaburan sebuah syarikat dari Singapura & anak syarikat kerajaan Negeri Melaka). Menara yang pertama seumpamanya di Malaysia ini dilengkapi kabin pemerhati yang berputar 360 darjah; membolehkan pengunjung menikmati pemandangan bandar raya Melaka dari paras hampir 100 meter.

Kabin pemerhatinya dilengkapi sistem pendingin hawa dan mampu memuatkan seramai 66 orang untuk satu-satu masa. Kabin akan mula berputar apabila mencecah puncak menara dan untuk turun ke bawah. Setiap sesi pula akan mengambil masa kira-kira selama 7 minit. Para pengunjung akan dapat menikmati panorama indah bumi Melaka apabila tiba pada ketinggian 80 meter dengan ruang jarak penglihatan sejauh hampir 5 km.

Menara Taming Sari yang diberi nama bersempena dengan nama keris lagenda milik Hang Tuah ini mula beroperasi pada 18 APRIL 2007 merupakan satu-satunya menara yang menggunakan sistem Gyro di Malaysia...

patah tumbuh hilang berganti... rupanya masih jauh perjalanan kita menuju jalan pulang....

No comments: