Tuesday, June 29, 2010

Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan


Kita sambung lagi cerita tentang Kuantan (1850 - 1970)....

Sistem perhubungan dan pengangkutan utama di Kuantan ialah melalui air, darat dan udara. Dahulu, perhubungan melalui air adalah menggunakan perahu jalak dan perahu penambang, manakala perhubungan darat lebih tertumpu di kawasan bandar dan penempatan yang berdekatan sahaja. Perhubungan di dalam kawasan bandar disediakan dengan jalan raya yang bertar, manakala perhubungan antara Kuantan dengan Beserah, Gambang dan Sungai Lembing ialah secara meredah lorong-lorong dan denai ataupun melalui pesisiran pantai ketika air surut.

Dalam tahun 1908, Jalan Kuantan – Gambang sejauh 18 ½ batu (30 km) telah disiapkan. Walau bagaimanapun, kenderaan-kenderaan perlu menyeberangi Sungai Kuantan di TANAH PUTIH dengan menggunakan feri yang telah dibuka pada 5 September 1910. Dengan terbukanya jalan ini, Gudang Rasau telah ditinggalkan dan Kuantan mula diperluaskan. Perhubungan dari Sungai Kuantan pula dikendalikan oleh Syarikat PCCL yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan trak dan kereta api dari Sungai Lembing ke Pasir Kemudi dan kemudiannya belayar dengan menggunakan kapal wap ke Pelabuhan Kuantan. Pelabuhan Kuantan ini dibuka pada awal tahun 1900 dan dipindahkan ke Tanjung Gelang pada tahun 1970-an.

Pada bulan November 1918, jalan raya dari Kuantan ke Kuala Lipis melalui Jerantut telah disiapkan. Siapnya jalan tersebut bermakna memudahkan perhubungan Kuantan dengan kawasan Pantai Barat. Sebelum itu, pegawai-pegawai dan orang-orang di Ulu Pahang yang hendak ke Kuantan terpaksa menghilir Sungai Pahang dengan menggunakan perahu atau rakit ke Pekan. Kemudian berjalan dari sana ikut pantai laut ke Singapura dan juga ke Kuantan.
Perjalanan dari Kuantan ke Kuala Pahang, selama 8 bulan dalam setahun dilakukan dengan menggunakan perahu jalak yang boleh memuatkan dua belas orang dan barang-barang hingga 15 tan dengan bayaran $25.00 bagi sehala perjalanan. Kapal kecil digunakan untuk pergi ke Singapura (Lihat Sejarah Pahang PSCP)….

Berikutnya, rangkaian jalan raya dari Pekan ke Kuantan (di Bt. 6 Jalan Gambang, sejauh 30 batu @ 48km) pula dibuka pada tahun 1933. Manakala perhubungan jalan raya daripada Beserah ke Kemaman pula dibina semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu dan telah dibuka dengan rasminya pada tahun 1947. Dengan wujudnya rangkaian jalan raya ini, dapatlah orang-orang dari Kemaman dan Terengganu masuk berniaga di Kuantan menggunakan jalan ini.

Dengan bertambah baiknya perhubungan jalan raya dan perhubungan kapal dagang dengan Singapura, maka Kuantan menjadi tempat tumpuan pedagang-pedangang. Tambahan pula setelah terbinanya jambatan menyeberangi Sungai Kuantan pada 2 Julai 1967 menggantikan feri yang digunakan sebelumnya, kemajuan bandar Kuantan menjadi bertambah pesat.

Selain itu, kemudahan perhubungan bandar Kuantan bukan sahaja dengan adanya rangkaian jalan raya dan pelabuhan, tetapi juga Lapangan Terbang di Batu 9, yang dibina dalam tahun 1940-an. Lapangan terbang yang kenali sebagai Padang Garuda ini telah melengkapkan pula perhubungan melalui udara.

Kemajuan perhubungan dan pengangkutan ini sekaligus membantu Kuantan menjadi bandar yang penting bukan sahaja sebagai pusat pentadbiran, tetapi juga menarik lebih ramai penghijrah bertumpu ke bandar ini….

Foto :
1) Jalan Besar Kuantan
2) Pemandangan bandar Kuantan dari pelabuhan dalam tahun 1914

... bersambung ke siri terakhir SEJARAH KUANTAN....

No comments: