Saturday, July 17, 2010

Gula Oh Gula...



Dalam sehari dua ini ramai yang berbicara tentang 'harga baharu' bagi beberapa barangan asas. Harga baharu yang lebih tinggi daripada harga sebelum ini berkuatkuasa mulai semalam.

Saya difahamkan, pihak-pihak tertentu diminta untuk tidak menggunakan "harga naik". Dalam laporan, mereka perlu menyebut "penyelarasan harga", harga baru", potongan subsidi, dll.... Walau apapun istilah @ konsep yang digunakan, kita semua akur dengan harga barangan asas ini yang semakin meningkat...

Hari ini saya bukannya ingin mengulas tentang harga baharu ini. Memang tidak pandai pun untuk membuat ulasan....Biarlah isu ini diulas oleh mereka yang lebih arif...

Saya hanya ingin berceloteh tentang gula...

Seingat saya, paling akhir kami membeli gula ialah sebelum cuti sekolah yang lepas, iaitu akhir bulan Mei. Kami membeli 2 kilo gula setelah ditanya oleh juruwang di Pasar Raya Giant (berhampiran dengan tempat tinggal kami) ketika sedang membuat bayaran di kaunter. Kebetulannya gula yang kami beli beberapa bulan sebelum itu sudah hampir habis.

Di seluruh negara ketika itu, berlaku kekurangan bekalan gula dan bekalan gula di pasaran dikawal ketat. Kemungkinan pembekal gula di seluruh negara sudah menjangka akan berlaku kenaikan harga gula ini. Seingat saya, kes komplot sorok ini berlaku sejak tahun 1970-an lagi., sehingga tercipta lagu untuk kempen membanteras komplot sorok... Nampaknya ia berulang setiap kali ada ura-ura harga barang akan naik.

Agaknya selepas harga baharu ini, tidak timbul lagi masalah bekalan gula. Orang ramai boleh beli banyak-banyak, tidak perlu lagi menunjukkan 'Kad Jemputan Kahwin' untuk dapatkan gula lebih daripada 2 kg...!

Hujung minggu ini kami bersantai di rumah sahaja. Esok ada program di sekiolah. Sudah beberapa minggu kami menghabiskan masa di luar Kuantan.... Hari ini kami bersarapan di rumah, walaupun pada awalnya kami merancang untuk bersarapan di Beserah, restoran di bawah pohon ceri.... tapi rasa malas pula nak keluar, nak bermalas-malas di rumah aje hari ini....

Kami bersarapan dengan nasi berlauk yang dibeli oleh suami di gerai berdekatan rumah kami. Saya menyediakan satu teko teh 'o'. Bungkusan 1 kg gula yang pertama yang digunakan lebih kurang 6 minggu lepas sudah habis. Memandangkan bekas gula sudah hampir kosong, terpaksalah buka bungkusan yang baru. Ketika sedang memasukkan gula ke dalam bekas tupperware, terpandang "HARGA GULA BERSUBSIDI OLEH KERAJAAN MALAYSIA" pada bungkusan gula tersebut. Sebelum ini saya tak berapa perasan perkataan tersebut.... Dulu-dulu, 10 atau 20 tahun yang lalu, rasanya tak ada pun perkataan ini, walaupun diberi subsidi....!

Selain gula, garam juga merupakan bahan asas dalam setiap masakan. Penggunaan gula dan garam yang berlebihan memang tidak baik untuk kesihatan. Namun begitu, tanpa gula yang mencukupi dan tanpa secubit garam, makanan atau minuman akan menjadi tawar hambar. Tidak sedap, tidak jelira....

Cik Pah (Syarifah Murshida) selalu bawa garam yang dipesan oleh rakan-rakan guru yang dibelinya di Kedai Penama. Dia berasa pelik kerana saya tidak membuat pesanan setelah membeli 3 bekas garam daripadanya hampir dua tahun yang lalu. (Itupun Cik Pah sudah lupa bahawa saya pernah membeli garam daripadanya....) Saya memberitahu Cik Pah bahawa 3 bekas garam yang dibeli dulu belum habis lagi.... 3 bekas tu, satu untuk Mama, satu untuk Mek Kiah (mak mertua) dan satu untuk saya gunakan di rumah....Garam di dalam bekas seberat 1.5 kg itu baru separuh digunakan.

Teringat kisah yang dipaparkan dalam filem klasik "Ahmad Albab" lakonan Seniman Agung P.Ramlee dan Biduanita Saloma. Syawal dan Mastura menyindir ayahandanya dengan menghadiahkan garam dan gula serta secawan kopi tanpa gula (dan sejenis kuih tanpa garam kalau tak silap) sempena hari jadi ayahandanya. Watak yang dilakonkan oleh A.R Tompel itu berkata :
"Kopi sedap, pekat, tapi hilang selera kerana tak ada gula".... Sambil menyembur keluar air kopi yang sudah masuk ke mulutnya.
Kata anak menantunya, tanpa gula dan garam makanan akan terasa hambar dan tawar.

Begitu jugalah dengan perjalanan hidup ini......pelbagai rasa yang silih berganti....

Di mana ada gula, di situlah ada semut....seperti garam jatuh ke air....

No comments: