Sunday, July 18, 2010

Nostalgia dan Doa Buat Sahabat....


30 tahun yang lalu, kami sama-sama belajar di Kelas L6A2 & U6A2, SIC. Kami 18 orang semuanya, sangat akrab seperti sebuah keluarga besar yang dijaga oleh Ayahanda CIKGU MD ZAIN... (kemudian, pada pertengahan 1981, bertambah menjadi 20 orang kesemuanya dengan kemasukan 2 orang 'retainee').

Walaupun masa dan keadaan menjarakkan kami, tetapi kemesraan yang telah sekian lama terjalin tidak sedikitpun terhakis. Ada antara kami yang sudah lama benar tidak bertemu, cuma kini, sekali-sekala bertemu di laman sosial...'fb'.


W.AZMI... ZAINAL AZMAN... RAZAK... MOHAR... RASHID AHMAD... RAZALI... ZAID... YUSOF... AZMI NASIR... ZAINUDDIN... RASHID AFRO... NOORLIZA... SHARIPAH... MAHERAM... AZIZAH... AZHAN... ROSHANILAWATEY... FARIZA... RAHIMAH...&... ZAINUN... nama-nama yang tetap kekal di hati....

Awal pagi tadi, lebih tepat lagi pada pukul 12.50 pagi, 18 JULAI 2010 saya dikejutkan dengan berita
"JENAL DI SJMC, KESIHATANNYA AGAK MEMBIMBANGKAN..."
Wan Azmi Wan Hassan @ Ustaz menyampaikan berita itu melalui 'fb' setelah melihat saya masih di talian pada waktu itu.... Saya betul-betul terkejut dengan berita ini... pelbagai telahan bermain di minda...
"Jenal kemalangan ke? Atau kena serangan jantung....? Tidak pernah sebelum ini mendengar berita yang Jenal sakit..."
Semuanya terjawab setelah membaca tulisan Ustaz seterusnya yang menceritakan keadaan Jenal ..... rupa-rupanya sudah hampir 2 minggu Jenal di SJMC..!

Sejak awal Julai, dua hujung minggu berturut-turut kami berada di KL dan seterusnya ke SA kerana anakanda CT melanjutkan pengajiannya di SA. Cuma minggu ini kami tidak ke KL kerana ada program di sekolah pagi tadi. Kalaulah saya tergerak di hati untuk membuka 'fb' nya dalam tempoh dua minggu ini, pasti saya sudah tahu tentang perkembangan kesihatannya.... Sudah pasti saya dapat meluangkan masa untuk menjenguk Jenal di SJMC sejak minggu lepas....

Semasa singgah di Bandar Anggerik minggu lepas, saya ada memberitahu suami bahawa suatu hari nanti apabila kami berkunjung lagi ke SA, saya hendak sangat bertemu dengan dua orang rakan sekelas saya ... ZAINAL AZMAN dan AZMI NASIR. Kata saya lagi, bolehlah kita lepak-lepak buat seketika di Restoran Cili Merah....!

Menurut Ustaz, Usop (yang sudah lama menetap di Tumpat) dan Rashid Afro (yang menetap di Gambang, Kuantan) ke SJMC melawat Jenal beberapa hari lepas. Ustaz sendiri yang kini bertugas dan menetap di Besut telah mencari ruang dan waktu untuk ke SJMC. Menurut Ustaz, semasa kunjungannya pada Khamis lepas, wajah Jenal nampak ceria dengan kehadiran kawan-kawan walaupun agak lemah. Saya rasa terharu sekali apabila Ustaz memberitahu bahawa Jenal kelihatan sedih ketika dia mohon diri untuk pulang ....

Ustaz meminta saya menghubungi Azmi Nasir untuk mengetahui perkembangan terkini Jenal nanti.

Pagi tadi, setelah selesai urusan pendaftaran di dewan sekolah, saya terus SMS Noorliza yang kini menetap di Subang Jaya untuk menyampaikan berita tentang Jenal. Liza berharap dia dapat ke SJMC petang nanti.

Di hujung talian, saya mendapat khabar daripada Azmi Nasir tentang Jenal dan Azmi berjanji untuk memaklumkan perkembangan kesihatan Jenal nanti. Pada pukul 12.33 tengah hari, (semasa saya mula bergerak keluar dari kawasan sekolah untuk balik ke rumah) sebagaimana yang dijanjikan, Azmi menghantar SMS kepada saya...
"Latest drp anak saudara Jenal - Salam, alhamdulillah Uncle Man dah lepas endoscopy process. Luka-luka dalam usus dah baik... Now healing process..."

Alhamdulillah, lega rasa di hati. Terima kasih, sahabat atas berita ini....

Sesungguhnya Allah menguji hamba-hambaNya yang beriman. Semoga Jenal terus kuat menghadapi ujian Allah. Harapan dan doa juga untuk isteri dan anak-anak Jenal agar tabah menghadapi situasi ini. Semoga Allah s.w.t permudahkan segala urusan.

Kepada rakan-rakan yang pernah mengenali Jenal dan pernah bersama-sama berkongsi suka duka kehidupan, marilah sama-sama kita berdoa, membaca yaasin dan membuat solat hajat agar Jenal cepat sembuh. Amin.

No comments: