Friday, October 1, 2010

hari-hari terakhir sebelum PMR....


Minggu depan, atau lebih tepat lagi pada 5 OKTOBER 2010, iaitu hari SELASA, peperiksaan PMR akan bermula.

Hari-hari terakhir sebelum PMR, suasana di sekolah agak sibuk. Hari ini ada beberapa aktiviti berlangsung di sekolah, iaitu majlis perpisahan GPK HEM, Majlis Restu Ilmu dan persiapan dewan dan bilik peperiksaan.

Sebelum bermulanya Majlis Restu Ilmu, Kelab Staf telah mengambil kesempatan untuk mengadakan majlis ringkas sempena pertukaran GPK HEM, Puan Noor Aini Bt. Muhammad ke sekolah baru. Walaupun majlis untuk meraikan perpisahan mantan GPK HEM SMKTP ini diadakan dalam suasana yang agak sederhana, tetapi ia amat bermakna kepada warga SMKTP kerana Pn. Noor Aini telah menabur bakti di sekolah ini agak lama, selama 13 tahun, iaitu sejak 1997.

Usai majlis ringkas tersebut, tepat pukul 8.15 pagi bertempat di dewan yang sama, bermulalah Majlis Restu Ilmu untuk calon PMR 2010. Tujuan majlis ini diadakan adalah untuk memberi peluang kepada murid yang terlibat memohon restu agar guru mendoakan kejayaan mereka. Majlis dimulakan dengan ucapan dua orang wakil murid, iaitu Nor Izwani Zainal Abidin dan Sim Jia Ling, kedua-duanya murid 3K13.

Ini diikuti dengan ucapan wakil guru Tingkatan 3, Puan Rosiah Bt. Awang Ngah, dan Tuan Pengetua, En. Moy Wah Goon. Majlis diakhiri dengan setiap calon peperiksaan PMR menemui setiap guru yang mengajar Ting 3 untuk memohon restu agar mereka memperoleh keberkatan daripada-Nya dan saling bermaaf-maafan. Semua murid Ting. 3 beratur untuk bersalaman dan memohon restu daripada guru-guru. Semoga dengan restu yang diberikan oleh guru-guru, semua murid akan dapat menduduki peperiksaan pada 5hb. ini dengan penuh yakin dan tenang, seterusnya memperoleh kejayaan yang cemerlang.


LAFAZ RESTU DARI GURU
"Kami berdoa dan merestui serta gunakanlah segala ilmu yang telah dicurahkan untuk mencapai kecemerlangan. Kami ikhlas mendidikmu. kami rela melepaskanmu untuk pergi berjuang berbekalkan ilmu yng telah dicurahkan. Gunakanlah sebaik-biknya. Jawapan ada ditanganmu..buatlah yang terbaik..kerana anda adalah yang terbaik bagi kami...selamat berjuang"
Kami berharap agar semua calon PMR bersedia bukan sahaja dari segi ilmu, malah persediaan mental, emosi dan fizikal juga sangat penting. Ibu bapa perlu memainkan peranan memberi sokongan kepada mereka agar terus bermotivasi dan membuat persediaan yang secukupnya untuk menghadapi peperiksaan ini. Kami sedar, tekanan dan sasaran bukanlah jalan terbaik untuk memberi kata-kata semangat.

Sesungguhnya kami warga SMKTP sentiasa mendoakan agar calon-calon PMR tahun ini dapat menjawab soalan dengan tenang dan akhirnya memperoleh kejayaan yang cemerlang kelak. Insyaallah.


Aktiviti seterusnya ialah
penyediaan bilik dan dewan peperiksaan. SMKTP yang tidak mempunyai dewan tertutup terpaksa 'membuka' 4 buah kelas untuk dijadikan dewan peperiksaan dan menggunakan banyak bilik darjah untuk menempatkan lebih kurang 450 calon PMR di dua pusat peperiksaan.... Urusan penyediaan tempat peperiksaan dimulakan seawal pukul 10.45 pagi dan dapat diselesaikan dalam masa yang telah ditetapkan dengan kerjasama semua guru dan murid.

Nampaknya penantian dan perjuangan murid menengah rendah selama tiga tahun sudah hampir sampai ke matlamatnya. Sudah tentu guru, ibu bapa, pihak PPD malah JPNP sekalipun sedang memfokuskan kepada PMR yang akan dijalankan pada 5 - 12 OKTOBER 2010 nanti.


Bagaimana pula untung nasib calon-calon PMR SMKTP ?


SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN PMR KEPADA ANAK-ANAK DIDIK KAMI....



1 comment:

teratai said...

Pertukaran k.ani ke sek sri ampang memang dirasai oleh panitia geografi kerana di sesi pagi hanya 3 org guru goegrafi....dan sebagai seorang kawan, memang terasa kehilangan kerana k.ani tempat kami merujuk dlm banyak perkara.

Banyak pelajaran n pengalaman yg saya perolehi semasa menjadi komiti dibawahnya...semoga k.ani gembira di sekolah baru.