Sunday, November 21, 2010

5 Tahun Berlalu....




Dua hari lagi, iaitu pada 23 NOVEMBER 2010, peperiksaan SPM akan bermula.

Kesempatan ini, saya ambil untuk mengucapkan selamat menempuh peperiksaan SPM kepada semua murid SMKTP, terutama sekali yang pernah saya ajar semasa mereka di Tingkatan 1 (2006) dan Tingkatan 3 (2008).

Sekejap benar masa berlalu. 5 tahun yang lalu, buat pertama kali saya menapak di SMK Tanah Putih, mereka baru sahaja memasuki alam sekolah menengah, tetapi kini mereka sudah hampir meninggalkan SMKTP. Sudah lima tahun berlalu... sudah lima tahun saya di Tanah Putih.... Harapan semua guru agar mereka akan berjaya dalam peperiksaan nanti.
Sesungguhnya kejayaan itu akan datang seiring dengan usaha yang berterusan....

Dalam kamus kehidupan seorang (khususnya muslim), sepatutnya sudah tidak ada pengharapan... "yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang...."


Peribahasa Melayu ada menyatakan bahawa "kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya", begitu juga dengan kejayaan... tidak mungkin akan dapat diraih dan dikecapi tanpa adanya usaha dan pengorbanan.


Dalam menentukan usaha yang dilakukan membuahkan kejayaan yang diharapkan, beberapa perkara perlu diperhati dan diambil kira.
Antaranya ialah :
1. Doa
2. Tidak mudah berputus asa

3. Istiqamah

4. Tawakal
5. Ehsan

6. Sabar

7. Tidak bertangguh

8. Menjaga masa
Setiap kejayaan memerlukan usaha yang gigih dan tekun untuk mencapainya. Kejayaan tidak akan menjelma dengan sendiri. Oleh itu, kita perlulah melakukan usaha yang dapat melepasi halangan untuk sampai kepada kejayaan yang diinginkan....

Selamat berjaya semuanya....

No comments: