Tuesday, November 16, 2010

Catatan buat SAHABAT....



Hari ini 16 NOVEMBER 2010, hari terakhir persekolahan untuk sesi 2010.

Secara rasminya, sekolah akan bercuti mulai 20 NOVEMBER 2010. Esok merupakan cuti umum sempena Hari Raya Aidil Adha. Hari Khamis pula ialah cuti peristiwa, manakala hari Jumaat merupakan cuti tambahan tanpa ganti... Ini bermakna sekolah akan bercuti mulai hari ini. Cuti sekolah bukan bermakna cuti segala-galanya. Masih ada tugasan yang perlu dilaksanakan oleh sebahagian warga pendidik... "BERKHIDMAT UNTUK NEGARA...."

Beberapa orang sahabat yang memohon untuk berpindah sekolah atas pelbagai alasan telah mengetahui keputusannya mulai semalam. Permohonan ke luar negeri telah diketahui pada 15 November, manakala permohonan di dalam negeri diketahui pagi tadi.

Catatan ini ditujukan kepada semua sahabat...khasnya rakan-rakan yang akan berpindah ke sekolah baru mulai sesi persekolahan 2011.

- Puan Sh.Murshida berpindah ke Kuching,Sarawak
- Puan Nurul Aida berpindah ke KL
- Puan Nasfuziellah berpindah ke daerah Maran
- Puan Sarimah berpindah dalam daerah Kuantan...

Yang pasti, selepas ini kita akan saling merindu.... Sesungguhnya, kerinduan menjadi sebahagian daripada kehidupan bersahabat.

Apa yang kita lalui demi SAHABAT, kadang-kadang menyeronokkan, kadang-kadang melelahkan, dan kadang-kadang menjengkelkan… tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Persahabatan sering berdepan dengan dugaan @ ujian, tetapi persahabatan sejati pasti dapat mengatasi setiap dugaan yang mendatang, bahkan menjadikannya bertambah mekar dan keharumannya mewangi di sepanjang perjalanan hidup kita...

Persahabatan tidak terjalin secara sendirinya. Persahabatan memerlukan proses yang panjang, ibarat besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya. Persahabatan diwarnai dengan pelbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak...namun, semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian.

Sepanjang perjalanan kehidupan ini, teman-teman datang silih berganti, namun begitu bukan mudah untuk kita tahu huluran persahabatan sejati. Saat air mata berguguran dan masalah muncul menjenguk diri, saat itu sesiapa yang ada bersama, itulah sahabat sejati.

Marilah sama-sama kita renung dan hayati indahnya erti persahabatan melalui sajak di bawah ini....

SAJAK PERSAHABATAN,

".... Sahabat adalah keperluan jiwa, yang mesti dipenuhi. Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau tuai dengan penuh rasa terima kasih dan dia pulalah naungan dan pendianganmu kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa mahu kedamaian...

...bila dia berbicara, mengungkapkan fikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “Tidak” di kalbumu sendiri, pun tiada kau menyembunyikan kata “Ya”. dan bilamana dia diam, hatimu berhenti dari mendengar hatinya; kerana tanpa ungkapan kata, dalam persahabatan, segala fikiran, hasrat, dan keinginan dilahirkan bersama dan dikongsi, dengan kegembiraan tiada terkirakan


Di kala berpisah dengan sahabat, tiadalah kau berdukacita; kerana yang paling kau kasihi dalam dirinya, mungkin kau nampak lebih jelas dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah ngarai dataran.


...dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya roh kejiwaan. Kerana cinta yang mencari sesuatu di luar jangkauan misterinya, bukanlah cinta , tetapi sebuah jala yang ditebarkan: hanya menangkap yang tiada diharapkan. dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu.

Jika dia harus tahu musim surutmu, biarlah dia mengenali pula musim pasangmu.
Gerangan apa sahabat itu jika kau sentiasa mencarinya, untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu? Carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu! Kerana dialah yang bisa mengisi kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.

...dan dalam manisnya persahabatan, biarkanlah ada tawa ria dan berkongsi kegembiraan

...Kerana dalam titisan kecil embun pagi, hati manusia menemui fajar dan ghairah segar kehidupan......"


- dari pandangan mata hati Sdr Khalil Gibran


Sesungguhnya, bukan mudah untuk seseorang yang asing sanggup untuk bersusah dan bersenang dengan kita; persahabatan dihulur tanpa mengharapkan balasan atau ganjaran, bukan juga kerana status yang dipegang, kadang-kala itu menyukarkan kita untuk mengenali siapa sahabat dan siapa teman. Banyak juga orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianat sahabat sendiri... sahabat, kadang-kadang sukar ditelah...

Sahabat semua, biar badai menerajang, biar gempa menghadang...pastikan persahabatan antara kita tetap kukuh di hati... dan tidak bisa dikalahkan hanya dengan keegoan diri....

Untuk Pah, Nurul, Nas, Imah, dan Fakri.... semoga kalian lebih cemerlang di tempat baru....jangan lupakan kami di Tanah Putih....



No comments: